آنچه درباره آرتروز زانو و فیزیوتراپی آرتروز زانو باید بدانید!

آرتروز زانو (آرتروز دژنراتیو زانو)

فیزیوتراپی آرتروز زانو
آرتروز زانو

در حالی که سن یکی از مهم ترین عوامل خطر در بروز آرتروز زانو است ، اما افراد جوان نیز می توانند به این عارضه دچار شوند. برای برخی از افراد ، این وضعیت می تواند ارثی باشد. برای سایرین ، آرتروز زانو می تواند ناشی از آسیب یا عفونت و یا حتی اضافه وزن باشد. ما در این مطلب به سؤالاتی که ذهن شما را در مورد آرتروز زانو ، از جمله نحوه درمان آن توسط فیزیوتراپی آرتروز زانو مشغول کرده است، اطلاعات مفیدی ارائه داده ایم که می تواند به شما کمک شایانی کند.

 

آرتروز یا استئوآرتریت چیست؟

استئوآرتریت نوعی آرتریت که معمولاً با عنوان عمومی آرتروز نیز شناخته می شود ، وضعیتی است که در آن کشش طبیعی بین مفاصل (یا همان غضروف ها) از بین می رود. هنگامی که این اتفاق می افتد ، استخوان های مفاصل نزدیک تر به یکدیگر ساییده می شوند. این ساییدگی منجر به درد ، تورم ، انقباض ، کاهش توانایی حرکتی و گاهی اوقات رشد استخوان های زائد روی سطح استخوان طبیعی می شود که به آن خارهای استخوانی می گویند.

 

چه کسی دچار آرتروز زانو می شود؟

استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت به شمار می رود. احتمال ابتلا به آرتروز بعد از 45 سالگی افزایش می یابد، اگر چه حتی در افراد جوان نیز ممکن است رخ دهد. طبق اعلام بنیاد آرتریت ، بیش از 27 میلیون نفر در ایالات متحده به آرتروز مبتلا هستند و زانو یکی از نواحی شایع این وضعیت به شمار می رود. همچنین، زنان بیشتر از مردان به آرتروز مبتلا می شوند.

 

چه عواملی منجر به بروز آرتروز زانو می شود؟

شایع ترین علت آرتروز زانو، سن است. تقریباً همه افراد سرانجام دچار درجه ای از آرتروز خواهند شد. با این وجود چندین عامل قابل توجه، خطر ابتلا به آرتروز در سنین پایین را افزایش می دهد که عبارتند از:

  • سن. با افزایش سن، توانایی غضروف در بهبود شرایط، کاهش می یابد.
  • وزن. وزن منجر به افزایش فشار بر روی تمام مفاصل به خصوص زانو ها می شود. هر نیم کیلو وزنی که اضافه می کنید بین 1.5 تا 2 کیلوگرم وزن اضافی روی زانوهای تان تحمیل می کند.
  • وراثت. این شامل جهش های ژنتیکی است که به احتمال زیاد ممکن است فرد را به آرتروز زانو مبتلا سازد. آرتروز زانو همچنین ممکن است ناشی از ناهنجاری های ارثی در شکل استخوان هایی باشد که مفصل زانو را احاطه کرده اند.
  • جنسیت. زنان از سن 55 سال به بالا، بیشتر از مردان مستعد ابتلا به آرتروز زانو می باشند.
  • آسیب های استرسی مكرر. این آسیب ها معمولاً در نتیجه نوع شغلی است که فرد به آن مشغول است. افرادی که مشاغل خاصی دارند و فعالیت زیادی می کنند که می تواند فشار زیادی روی مفصل وارد کند، مانند زانو زدن ، چمباتمه زدن (نوعی نشستن است که در آن کف پا را بر زمین می ‌گذارند و زانو ها را در بغل می ‌گیرند) یا بلند کردن اجسام سنگین (بیش از 25 کیلوگرم) ، به دلیل فشار مداوم روی مفاصل ، به احتمال زیاد دچار آرتروز زانو می شوند.
  • ورزشکار بودن. ورزشکاران فعال در رشته های فوتبال ، تنیس یا دو در مسافت های طولانی ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آرتروز زانو قرار داشته باشند. این بدان معنی است که ورزشکاران باید احتیاط کنند تا از آسیب دیدگی جدی جلوگیری کنند. با این وجود ، لازم به ذکر است که ورزش منظم در حد اعتدال ​​باعث تقویت مفاصل می شود و می تواند خطر ابتلا به آرتروز را کاهش دهد. در حقیقت ، عضلات ضعیف در اطراف زانو می تواند منجر به آرتروز زانو شود.
  • بیماری های دیگر. افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید که دومین نوع شایع آرتروز به شمار می رود ، نیز بیشتر در معرض استئوآرتریت هستند. مبتلایان به اختلالات متابولیکی خاص مانند هموکروماتوز (زیادی آهن) یا هورمون رشد بیش از حد نیز خطر بیشتری برای ابتلا به آرتروز دارند.

 

علائم آرتروز زانو چیست؟

علائم آرتروز زانو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دردی که هنگام فعالیت افزایش می یابد اما با استراحت کمی بهتر می شود
  • تورم
  • احساس داغی در مفصل
  • سفتی در زانو ، به خصوص صبح هنگام یا وقتی برای مدت زمانی نشسته اید
  • کاهش تحرک زانو که نشستن روی صندلی یا ورود به اتومبیل ، استفاده از پله ها یا راه رفتن را دشوار می کند
  • صدای غژغژ یا ترک خوردن که هنگام حرکت زانو شنیده می شود

 

فیزیوتراپی آرتروز زانو

آرتروز زانو
فیزیوتراپی آرتروز زانو

فیزیوتراپی می تواند خط مقدم درمان و مدیریت علائم آرتروز زانو باشد.

گاهی اوقات ابتلا به آرتروز زانو ممکن است مانند یک شمشیر دو لبه به نظر برسد. استفاده بیش از حد از زانو ها می تواند سلامت مفصل و آرتروز زانو را بدتر کند ، از طرفی دیگر، هرچه زانوهای تان حرکت کمتری داشته باشند نیز ضعیف تر می شوند. باید بدانید که حفظ تعادل حرکت مفاصل زانو به معنای قدی و سالم بودن به اندازه کافی است ، و فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا این کار را به بهترین نحو انجام دهید.

ابتلا به آرتروز زانو ، عضلات اطراف زانو را تضعیف می کند و مفاصل زانو می توانند سفت و منقبض شوند. این وضعیت، انجام امور روزمره مانند راه رفتن یا بلند شدن از رختخواب را دشوار می سازد.

فیزیوتراپی زانو می تواند به کاهش درد ، تورم و انقباض ناشی از آرتروز زانو کمک کند و می تواند به بهبود عملکرد مفصل زانو نیز کمک کند. همچنین می تواند راه رفتن ، خم شدن ، زانو زدن ، چمباتمه زدن و نشستن را برای شما راحت تر کند. در حقیقت ، یک مطالعه در سال 2000 نشان داد که ترکیبی از فیزیوتراپی دستی و ورزش تحت نظارت درمانگر، دارای مزایای عملکردی برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو است و ممکن است از نیاز به جراحی جلوگیری کرده یا آن را به تعویق بیاندازد.

دو نوع اصلی فیزیوتراپی می توانند به کنترل بیشتر عملكرد زانو کمک كنند که درمان های منفعل و فعال نام دارند. فیزیوتراپیست اکثر کارها را با درمان های منفعل انجام می دهد. اما با درمان های فعال ، کارهای بیشتری می توانید انجام دهید ، مانند تمرینات خانگی.

 

درمان های منفعل رایج برای فیزیوتراپی آرتروز زانو:

سرما درمانی
درمان های منفعل فیزیوتراپی آرتروز زانو
  • سرما درمانی: سرما درمانی می تواند با کاهش گردش خون ، به کاهش تورم کمک کند. به عنوان مثال ، فیزیوتراپیست شما ممکن است یک کمپرس سرد روی مفصل زانوی تان قرار دهد.
  • گرما درمانی: گرما درمانی باعث افزایش جریان خون می شود تا انقباض در مفاصل زانو و ماهیچه های اطراف زانو کاهش یابد. به عنوان مثال ، فیزیوتراپیست می تواند یک پد قابل گرم شدن را روی مفصل زانوی شما قرار دهد تا گردش خون را ارتقا بخشد.
  • هیدروتراپی یا آب درمانی: همچنین گاهی اوقات با عنوان آب درمانی نیز شناخته می شود. در این روش درمانی برای کاهش علائم آرتروز زانو از آب استفاده می شود. هیدروتراپی دارای مزایای مختلفی است. به عنوان مثال ، می توانید تمرینات ملایمی در آب انجام دهید (که باعث وارد آمدن فشار روی مفاصل تان نمی شود). همچنین ، تنها در آب گرم بودن می تواند به تسهیل حرکت و همچنین مقابله با درد و سایر علائم آرتروز زانو کمک کند.

 

درمان های فعال رایج برای فیزیوتراپی آرتروز زانو:

ورزش مخصوص آرتروز زانو
ورزشهای مفید برای آرتروز زانو
  • تمرینات قدرتی: فیزیوتراپیست شما تمرینات خاصی را که می توانید در خانه انجام دهید، برای تقویت عضلات به شما آموزش می دهد. فعال بودن عضلات پا می تواند به قوی تر شدن مفاصل زانو کمک کند. تقویت این عضلات به تنهایی می تواند به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو کمک کند.
  • تمرینات انعطاف پذیری یا کششی: از آنجا که آرتروز زانو اغلب باعث می شود حرکت به سختی انجام شود ، تمرینات افزایش انعطاف پذیری بدن می توانند بسیار مهم باشند. انجام این تمرینات به طور مرتب می تواند به افزایش دامنه حرکتی ، انعطاف پذیری زانو ها و بازسازی عملکرد طبیعی مفصل زانو کمک کند.

انجام تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری، هر دو بسیار مهم هستند، زیرا می توانند به تقویت و استحکام زانو کمک کنند. در مقاله ما درباره ورزشهای مفید برای آرتروز زانو در مورد این که ورزش مخصوص آرتروز زانو چیست بیشتر بدانید.

فیزیوتراپیست تان یک برنامه درمانی جسمانی برای شما تهیه می کند ، برنامه ای که ممکن است ترکیبی از درمان های منفعل و فعال برای آرتروز زانو باشد.

در مورد شروع یک برنامه درمانی فیزیوتراپی آرتروز زانو با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید دامنه فعالیت های روزانه خود را افزایش دهید. هرچه زودتر آرتروز زانو را تحت درمان قرار دهید ، در طولانی مدت احساس بهتری خواهید داشت.

چنانچه برای آرتروز زانو تان به دنبال درمان می گردید یا در صدد انجام فیزیوتراپی آرتروز زانو هستید، به شما مرکز فیزیوتراپی شایگان مهر را معرفی می کنیم. در این مرکز می توانید با بهترین دکتر فیزیوتراپی تهران مشورت کنید.

درباره شایگان مهر | مرکز ارتوپدی،فیزیوتراپی و توانبخشی

کاربر عزیز، امیدواریم این اطلاعات توانسته باشد به شما در درمان بیماری تان کمک کرده باشد و هر چه زود تر، مجددا سلامتی خود را به دست آورید.

شاد و تندرست باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع:

practicalpainmanagement

webmd

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا