ورم مچ پا چه عللی دارد؟ درمان پزشکی و درمان های خانگی

ورم مچ پا چه عللی دارد؟ درمان پزشکی و درمان های خانگی

ورم مچ پا چه عللی دارد؟

ورم مچ پا و تورم پاها معمولاً شایع است و باعث نگرانی نمی شود.  به خصوص اگر برای مدت طولانی ایستاده باشید یا راه رفته باشید. اما اگر تورم پا و مچ پا ادامه داشته  باشد و با علائم دیگری همراه باشد ، می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی برای سلامت شما باشد.  در WebMD  با برخی از علل احتمالی تورم پا و مچ پا آشنا شوید.

 

عوارض بارداری

تورم مچ پا و پاها در دوران بارداری طبیعی است. با این حال ، تورم ناگهانی یا بیش از حد ممکن است نشانه پره اکلامپسی باشد. پره اکلامپسی یک وضعیت خطرناک است که با علائم  فشار خون بالا و پروتئین در ادرار پس از هفته بیستم بارداری در برخی از زنان حامله ایجاد می شود. اگر متوجه تورم شديد پاها همراه با علائم ديگر مانند درد شکم ، سردرد ، ادرار کم ، تهوع و استفراغ يا تغييراتی در بینایی شدید ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنيد.

 

آسیب پا یا مچ پا

آسیب به پا یا مچ پا می تواند منجر به تورم شود. شايع ترين آسیب های مچ پا ، پیچ خوردگی است. پیچ خوردگی هنگامی اتفاق می افتد که آسیب دیدگی یا اشتباه قدم برداشتن باعث می شود که رباطی که مچ پا را نگه داشته است ، بیش از حد نرمال دچار کشش بشود.

برای کاهش تورم ناشی از آسیب پا یا مچ پا ، استراحت کنید و روی پای آسیب دیده خود راه نروید.  استفاده از بسته یخ ، بستن پا یا مچ پا با باند فشرده ، و قرار دادن پا بر روی چهار پایه یا بالش باعث بهبودی می شوند. اگر تورم و درد شدید باشد ، یا با درمان خانگی بهبود نیابد ، به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

 

لنف ادما

این تورم در مچ پا به علت تجمع مایع لنفاوی در بافت ها است. که می تواند به علت عدم وجود یا مشکلات عروق لنفاوی یا پس از حذف گره های لنفاوی ایجاد شود. مایع لنفاوی سرشار از پروتئین است و به طور معمول در امتداد یک شبکه گسترده از عروق و مویرگ ها حرکت می کند. مایع لنفاوی از طریق گره های لنفاوی فیلتر می شود.  و مواد اضافی مانند باکتری ها را از بین می برد. با این وجود ، هنگامی که مشکلی در عروق یا گره های لنفاوی وجود دارد ، حرکت این سیال ممکن است مسدود شود.

درمان نکردن لنف می تواند بهبود زخم را مختل کند و منجر به عفونت و تغییر شکل  شود. درمان لنف ادما  با پرتو درمانی یا برداشتن گره های لنفاوی در بیماران مبتلا به سرطان رایج است. اگر برای بیماری سرطانی تحت درمان قرار دارید و تورم پا را تجربه کردید ، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

 

نارسایی وریدی

تورم مچ پا و پاها اغلب نشانه اولیه نارسایی وریدی است.  نارسایی وریدی وضعیتی است که در آن خون به اندازه کافی از رگ های پا به سمت قلب حرکت نمی کند.

در شرایط عادی رگ ها جریان خون را به سمت بالا با دریچه های یک طرفه نگه می دارند. هنگامی که این دریچه ها آسیب ببینند و یا ضعیف می شوند ، خون به جای این که به سمت قلب هدایت شود ، در هر دو جهت حرکت می کند. در صورتی که این دریچه‌ها به درستی کار نکنند باعث تجمع خون در پاها می‌شوند. در نتیجه خون و مایع در بافت نرم پایینی ، به ویژه مچ پا و پاها حفظ می شود.

نارسایی مزمن وریدی می تواند منجر به تغییرات پوست ، زخم های پوستی و عفونت شود. اگر علائم نارسایی وریدی را تجربه می کنید ، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

 

عفونت

تورم در پا و مچ پا می تواند نشانه ای از عفونت باشد.  افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی یا دیگر مشکلات عصبی پاها بیشتر از سایرین در معرض خطر عفونت های پا قرار دارند. اگر دچار دیابت هستید ، مهم است که هر روز پاها خود را از نظر تاول و زخم بررسی کنید. زیرا آسیب عصبی می تواند احساس درد را تضعیف کند و مشکلات پا می توانند به سرعت پیشرفت کنند. اگر متوجه ورم پاهای خود شدید و یا اینکه تاولی دیدید که عفونت کرده است ، بلافاصله به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

 

لخته شدن خون

لخته های خونی که در رگ های پاها ایجاد می شوند ، می توانند مانع برگشت جریان خون از پشت پاها به سمت قلب شده و موجب تورم در مچ پا و پاها شود. لخته های خون می تواند سطحی (فقط در ورید های زیر پوستی) و یا عمقی (وضعیتی که به عنوان ترومبوز ورید عمقی شناخته می شود) باشد. لخته های عمیق می توانند یک یا چند تا از رگ های اصلی پاها را مسدود کند. این لخته های خون اگر شکسته شوند و به قلب و ریه بروند ، ممکن است زندگی بیمار را در معرض تهدید قرار دهند.

اگر در یک پای خود تورم همراه با درد دارید ، همچنین تب پایین و احتمالاً تغییر در رنگ پاهای مبتلا به لخته خون مشاهده کردید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. درمان با رقیق کننده های خون ممکن است ضروری باشد.

 

بیماری قلبی ، کبدی یا کلیوی

گاهی اوقات تورم پا می تواند یک مشکل در قلب ، کبد یا بیماری کلیوی را نشان دهد. تورم مچ پا در بعد از ظهرها می تواند نشانه ای از احتباس نمک و آب به دلیل نارسایی سمت راست قلب باشد.

بیماری کلیوی نیز می تواند باعث تورم پا و مچ پا شود. هنگامی که کلیه ها به درستی عمل نمی کنند ، می تواند باعث تجمع مایعات در بدن شود.

بیماری های کبد می تواند تولید پروتئین کبدی به نام آلبومین را تحت تأثیر قرار دهد که مانع نشت خون به بافت های اطراف می شود.  تولید ناقص آلبومین منجر به نشت مایعات به بافت اطراف می شود. جاذبه زمین نیز باعث می شود که تجمع مایعات در پاها و مچ پا بیشتر شود.

اما گاهی ممکن است این سیالات در شکم و سینه انباشته شود. اگر تورم شما با علائم دیگری از جمله خستگی ، از دست دادن اشتها و افزایش وزن همراه است ، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر احساس تنگی نفس یا درد قفسه سینه ، فشار یا تنگی در قفسه سینه خود دارید بلافاصله با مرکز اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

 

 ورم مچ پا به علت عواض جانبی داروها

 

عوارض جانبی احتمالی بسیاری از داروها می تواند باعث تورم در پا و مچ پا شود.  این داروها عبارتند از :

  • هورمون هایی نظیر استروژن (که در قرص های خوراکی جلوگیری از بارداری و درمان جایگزینی هورمون یافت می شود) و تستوسترون ؛
  • بلوکرهای کانال کلسیم ، یک نوع از داروهای فشار خون ، که شامل نیفدیپین ، آدالات، Afeditab ،  Nifediac ، Nifedical ، Procardia ، آمیلودیپین  (Norvasc)، دیلتیازم   Cardizem ،  Cartia ، Dilacor ، Diltia ، Tiazac ،  felodipine (plendil)  است و وراپامیل ( Calan ،  Covera-HS ،  Isoptin ، Isoptin SR ، Verelan  می باشد ،
  • استروئیدها ، از جمله استروئیدهای آندروژنی و آنابولیک و کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون ؛
  • داروهای ضد افسردگی ، از جمله : داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند نورتریپتیلین (Pamelor ، آونتیل ، دزیپرامین (Norpramin) و آمی تریپتیلین   Elavil ،  Endep ، Vanatrip ؛ و مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAO) مانند فنلزین (ناردیل) و ترانیل سیفروم (پارنیت) ؛
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)؛
  • داروهای دیابتی.

اگر فکر می کنید تورم ممکن است مربوط به یک داروی مصرفی شما باشد ، با پزشک خود صحبت کنید. در صورتی که  تورم شدید باشد ، ممکن است پزشک معالج شما دوز دارو را تغییر دهد و یا داروی جایگزینی را تجویز کند.

 

تشخیص علت تورم پا

علت تورم پا

ابتدا پزشک به دنبال علت بروز این مشکل خواهد بود. برای انجام این کار نیاز به بررسی های بیشتری می باشد. اگر به دنبال مراقبت های پزشکی هستید ، پزشک شما احتمالاً علایم شما را بررسی می کند. تست ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • آزمایش خون ،
  • اشعه ایکس ،
  • الکتروکاردیوگرام ،
  • آزمایش ادرار.

 

درمان تورم مچ پا

اگر تورم مچ پا ناشی از یک وضعیت پزشکی مانند نارسایی احتقانی قلب ایجاد شود ، پزشک ممکن است دیورتیک ها را تجویز کند. این داروها کلیه ها را تحت تأثیر قرار می دهند و باعث تحریک آنها می شود تا مایعات را آزاد کنند.

اگر یک وضعیت پزشکی مداوم مانند آرتریت روماتوئید ریشه مشکل باشد ، درمان شما ممکن است به مدیریت و پیشگیری از این بیماری تبدیل شود.

تورم ناشی از آسیب دیدگی ممکن است نیاز به جا انداختن استخوان ، گچ گرفتن یا جراحی به منظور ترمیم منطقه آسیب دیده باشد.

برای تورم دردناک ممکن است پزشک یک داروی مسکن یا داروهای ضد التهابی مانند ibuprofen (Advil) یا ناپروکسن سدیم  Aleve برای بیمار تجویز کند.

تورم خفیف ناشی از بارداری یا آسیب خفیف معمولاً پس از زایمان و یا با استراحت کافی درمان خواهد شد.

 

مشکلات پس از درمان

اگر پس از درمان مشکلات زیر پیش بیاید ، باید با پزشک خود تماس بگیرید :

  • تورم بد تر شود ،
  • دچار مشکل تنفسی یا درد قفسه سینه شوید ،
  • احساس سرگیجه یا ضعف داشته باشید ،
  • تورم کاهش پیدا نکند.

 

عوارض احتمالی چیست؟

عوارض ناشی از تورم یا مچ پا ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • افزایش تورم ،
  • قرمزی یا گرما ،
  • درد ناگهانی که قبلاً وجود نداشته است ،
  • درد قفسه سینه که بیش از یک تا سه دقیقه طول می کشد ،
  • احساس ضعف یا سرگیجه ،
  • گیجی.

در صورت بروز هر یک از این مشکلات ، شما باید فوراً با یک پزشک متخصص تماس بگیرید. پزشک قادر به بررسی ، رد کردن یا درمان بیماری های جدی پزشکی خواهند بود.

 

پیشگیری از تورم مچ پا یا پا 

پیشگیری از تورم مچ پا

مدیریت وضعیت پزشکی

اگر به بیماری ای مبتلا هستید که می تواند باعث تورم شود ، داروهای خود را مصرف کنید و علائم خود را با دقت کنترل کنید. افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب یا بیماری کلیوی ممکن است نیاز به محدود کردن میزان مایعاتی که در هر روز مصرف می کنند ، داشته باشند.

 

اقدامات احتیاطی ورزش

شما  نمی توانید از آسیب دیدگی در حین فعالیت بدنی پیشگیری کنید. اما گرم کردن بدن قبل از ورزش  می تواند از آسیب دیدگی پیشگیری کند.  گرم کردن بدن شامل پیاده روی و یا دویدن آرام قبل از فعالیت های شدید جسمی است.

همچنین کفشی را انتخاب کنید که به خوبی از پای شما حمایت کند. کفش مناسب می تواند به پیشگیری از مشکلاتی که ضمن راه رفتن بروز می کنند ، کمک کند.  و از صدمات جلوگیری کند. شما باید کفش هایی را انتخاب کنید که با فعالیت شما یا نیازهای خاص شما مطابقت داشته باشند.

 

رژیم غذایی

یک رژیم کم نمک مانع از احتباس مایعات می شود. این شامل نخوردن فست فود نیز می شود . وعده های غذایی یخ زده و سوپ های کنسرو شده اغلب حاوی سدیم زیاد هستند. بنابراین برچسب های غذایی خود را با دقت مطالعه کنید.

 

بالا قرار دادن پا

اگر شما در طول روز زیاد می ایستید ، پس از رسیدن به خانه سعی کنید پاهای خود را بالا قرار دهید یا آنها را با آب بشویید.

 

10 درمان خانگی برای پاهای تورم

تورم بی درد پا یا مچ پا بسیار شایع است و می تواند به دلایل مختلف رخ دهد.  درمان های خانگی برای درمان ورم پا عبارت هستند از :

 

1. نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز

هنگامی که آب کافی به بدن شما نرسد ، بدن مایعات موجود را نگه می دارد. این باعث تورم می شود.

 

2. استفاده از جوراب فشرده سازی

جوراب های فشرده سازی در وزن های مختلف و فشرده سازی مختلفی وجود دارند.  بنابراین ممکن است بهترین راه برای شروع ، استفاده از جوراب های سبک وزن باشد. پس نوعی را پیدا کنید که راحت تر باشد.

 

3. خوابیدن در وان آب نمک سرد برای مدت 15 تا 20 دقیقه

نمک اپسوم (سولفات منیزیم) نه تنها به رفع درد عضلات کمک می کند. بلکه ممکن است تورم و التهاب را کاهش دهد. این نظریه این است که نمک اپسوم سموم را جذب می کند و آرامش را افزایش می دهد.

 

4. پاهای خود را ترجیحاً بالاتر از قلب خود قرار دهید

اگر شما به دنبال کاهش تورم پا در حین بارداری هستید، سعی کنید پاهای خود را چندین بار در روز یا هنگام خواب به مدت در حدود 20 دقیقه روی بالشتک و بالا تر از قلب خود قرار دهید.

سعی کنید از ایستادن برای مدت زمان طولانی اجتناب کنید.

 

5. حرکت کنید

اگر در مدت زمان طولانی (مانند در محل کار) در یک محل نشسته یا ایستاده باشید ، ممکن است پاهای تان متورم شود. سعی کنید هر ساعت یک بار کمی حرکت کنید و زانوهای و مچ پاهای خود را حرکت دهید.

 

6. مکمل های منیزیم می تواند برای برخی افراد مفید باشد

اگر بدن شما آب را حفظ می کند ، ممکن است کمبود منیزیم داشته باشید. خوردن غذاهایی با منیزیم بالا می تواند به شما کمک کند. غذاهای سرشار از منیزیم برای اضافه کردن به رژیم غذایی عبارتند از:

  • بادام ،
  • توفو ،
  • کاشو بادام هندی ،
  • اسفناج ،
  • شکلات تیره ،
  • کلم بروکلی ،
  • آووکادو .

مصرف روزانه 200 تا 400 میلیگرم منیزیم ممکن است به کاهش  تورم کمک کند. اما قبل از مصرف هر نوع مکمل با  پزشک خود مشورت کنید.  مکمل های منیزیم برای همه مناسب نیستند ، به ویژه اگر مشکل کلیوی یا قلبی دارید.

 

7. تغییرات در رژیم غذایی  

کاهش سدیم در رژیم غذایی می تواند باعث کاهش تورم  بدن و پاهای شما بشود.  غذاهای کم نمک مورد علاقه خود را انتخاب کنید و سعی کنید از اضافه کردن نمک به وعده های غذایی خودداری کنید.

 

8. کاهش وزن

اضافه وزن می تواند سبب کاهش گردش خون و درد نتیجه منجر به تورم اندام های پایینی شود. همچنین می تواند فشار بیشتری روی پاها ایجاد کند و هنگام راه رفتن باعث درد شود. همچنین باعث احتباس آب در مچ پا می شود.

کاهش  وزن می تواند باعث کاهش فشار روی پاها و احتمالاً کاهش تورم پا شود. در مورد اینکه آیا شما نیاز به از دست دادن وزن و راه های سالم برای انجام این کار دارید ، با پزشک خود مشورت کنید.

 

9. ماساژ پاها

ماساژ برای تورم پاها عالی است. همچنین به شما آرامش می دهد. ماساژ آرام پاها با فشار کم می تواند به حرکت مایع خارج از منطقه و کاهش تورم کمک کند.

 

10. مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم را افزایش دهید

کمبود پتاسیم می تواند به فشار خون بالا و حفظ آب کمک کند. اگر محدودیت غذایی ندارید ، غذاهای حاوی پتاسیم بخورید. برخی از غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از :

  • سیب زمینی شیرین ،
  • لوبیا سفید ،
  • موز ،
  • ماهی سالمون ،
  • پسته ،
  • مرغ.

به جای  مصرف نوشابه های گازدار ، آب پرتقال یا شیر کم چرب بخورید.  اگر مشکلات کلیوی دارید ، قبل از اضافه کردن مقدار زیادی پتاسیم به رژیم غذایی خود ، به پزشک خود مشورت کنید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

لینک منبع

لینک منبع

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا