آنچه که باید درباره جراحی کاهش حجم ریه (LVRS) بدانید.

جراحی کاهش حجم ریوی (Lung Volume Reduction surgery) برای درمان بیماران مبتلا به آسم و انسداد ریوی COPD

جراحی کاهش حجم ریوی (LVRS) برای افراد مبتلا به التهاب (تورم ریه) و COPD مفید است. بیماری COPD همان انسداد مزمن مجاری هوایی ریه است. عمل جراحی کاهش حجم ریه نفس کشیدن را برایتان آسان تر می کند. اما مثل هر جراحی دیگری خالی از عارضه یا خطر نیست. این عمل جراحی باید حتما به دست پزشک باتجربه انجام شود.

جراحی کاهش حجم ریه ها (lung Volume Reduction Surgery)

بیماری التهاب ریوی (emphysema) چیست؟

ریه های سالم از میلیون ها کیسه هوایی با دیواره های کشسان به نام Alveoli تشکیل شده اند. کیسه هوایی Alveoli محل ورود اکسیژن و خروج دی اکسید کربن از بدن است. دود سیگار و ذرات مضری که تنفس می کنید به دیواره این کیسه های هوایی آسیب می زنند. اگر به بیماری COPD مبتلا هستید، کیسه های هوایی ریه (alveoli) می شکنند و در هم آمیخته می شوند. در نتیجه، حفره هایی متورم در ریه ایجاد می شود. این حفره های ریوی همان التهاب یا تورم ریه (Emphysema) نام دارند.

التهاب ریوی (emphysema)

بخش های آسیب دیده ریه گشاد شده و هوا را به دام می اندازند. در بیماری التهاب ریه، هنگام تنفس، بخش آسیب دیده ریه باد می کند و جای قسمت های سالم را اشغال می کند. به افزایش مقدار هوا درون قفسه سینه تورم زیاده از حد ریه (hyperinflation) می گویند. در نتیجه، نفس کشیدن مشکل تر می شود. یعنی، تبادل گازهای اکسیژن و دی اکسید کربن به سختی انجام می شود.

جراحی کاهش حجم ریوی (LVRS)

درجراحی کاهش حجم ریوی، بخش های فاسد و متورم (کیسه های هوایی فاسد) ریه برداشته می شود. تا فضا برای قسمت های سالم ریه باز شود. همچنین، با برداشتن فضاهای هوایی متورم، هوای کمتری در قفسه سینه و دیافراگم به دام می افتد. در نتیجه، دیافراگم راحتر بالا و پایین می رود و تنفس بهبود می یابد.

جراح برشی در یک طرف قفسه سینه ایجاد می کند. ابزار مخصوصی  همزمان ریه را برش داده و متصل می کند. تا هوا از ریه نشت نکند. بیمار بیهوشی عمومی می شود. بیمار به مدت 10 روز در بیمارستان باید بستری شود.

فواید و مضرات عمل جراحی کاهش حجم ریوی (LVRS)

اگر بیمار برای جراحی درست انتخاب شود، عمل LVRS بسیار مفید است. هر بیماری برای این عمل جراحی مناسب نیست. عمل جراحی LVRS سبب طول عمر، افزایش توانایی ورزش و بهبود کیفیت زندگی می شود.

عمل جراحی کاهش حجم ریوی خطراتی نیز در بر دارد. معیارهای خاصی برای انتخاب یک بیمار برای جراحی وجود دارد. بیمار باید مدت زمان زیادی در بیمارستان بستری شود.

چه بیماری کاندیدای جراحی کاهش حجم ریوی (LVRS) می باشد؟

جراحی LVRS فقط برای تعداد اقلیتی از بیماران مبتلا به COPD صورت می گیرد. بیماری مزمن اسنداد ریه COPD ترکیبی از برونشیت مزمن و التهاب ریوی است. برای دیدن مقاله کامل بیماری COPD لینک زیر را کلیک نمایید.

[su_button url=”https://goo.gl/y9uHNK” target=”blank” style=”3d” color=”#ffffff” desc=”لینک مقاله بیماری مزمن ریوی COPD”]لینک مقاله بیماری مزمن انسداد ریوی COPD[/su_button]

 جراحی LVRS برای بیماران مبتلا به آسم یا برونشیت مزمن انجام نمی شود. این جراحی فقط برای درمان التهاب ریوی یا ترکیب التهاب ریوی وبرونشیت مزمن با هم (COPD) است.

شرایط و معیارهای لازم برای جراحی کاهش حجم ریوی (LVRS)

بیمار به نوعی التهاب ریه مبتلا باشد.

 الگوی کارکرد ریه با عمل جراحی تانسب LVRS داشته باشد.

بدن شما قدرت تحمل عمل جراحی را دارد و شرایط زندگی شما مناسب جراحی است. برای مثال، اگر همیشه در خانه می مانید، این عمل برای شما مناسب نیست. پزشک موارد زیر را در نظر می گیرد: ترک سیگار، احیاء ریه و تجویز دارو.

پس از انتخاب بیمار برای جراحی مراحل زیر انجام می شود.

سی تی اسکن: نوعی اشعه ایکس برای تصویربرداری از یکی از مقاطع عرضی بدن. از تصاویر برای دیدن بخش های متورم ریه و برداشتن آن ها استفاده می شود.

تست های کارکرد ریه برای اندازه گیری موارد زیر است. 1. توانایی ریه ها برای جذب اکسیژن. 2. پس از حداکثر تنفس داخلی و خارجی، چقدر هوا در ریه ها باقی می ماند. یعنی حجم هوای باقیمانده چقدر است. 3. توانایی ورزش کردن چقدر است؟ اگر بیمار نتواند فاصله ی 140 متر را در 6 دقیق طی کند، یعنی مناسب عمل جراحی نیست. 4. انجام اسکن VQ (اسکن ریه همراه با تزریق وریدی). ماده خاصی به رگ تزریق می شود تا مناطق ریویِ کم-اکسیژن مشخص شوند. این مناطق نقشی در تنفس ندارند. این تست برای تعیین نقاط  و زمان عمل جراحی است.

از تست های کارکرد ریه برای بررسی تناسب یا عدم تناسب عمل جراحی با بیمار استفاده می شود.

عمل جراحی کاهش حجم ریوی (LVRS) در مقایسه با عمل های دیگر چقدر موثر است؟

اگر به بیماری التهاب ریه یا COPD مبتلا هستید، جراحی LVRS کمک خوبی برای درمان است. نتایج عمل برای همه بیماران یکسان نیست. مشکلاتی مانند عفونت و نشت هوا از ریه ممکن است پیش آید. طبق تخمین، تنها 20 درصد از بیمارانی که جراحی کرده اند از نتایج راضی نیستند.

اَشکال جدیدِ عمل جراحی کاهش حجم ریوی (LVRS)

اکنون از فن آوری جدیدی در جراحی ریه استفاده می شود. دوربین فیبرنوری به نام برونش اسکوپ (bronchoscope) برای دیدن نایژه های ریوی کاربرد دارد.

دوربین برونش اسکوپی
برونش اسکوپی

در فن آوری دیگری، دریچه های یک-طرفه ای در ریه جاسازی می شوند تا قسمت های آسیب دیده ریه را مسدود کنند. گاهی همین دریچه ها برای درمان کافی هستند. و نیازی به عمل جراجی LVRS پیدا نمی شود. اکنون دانشمندان مشغول تحقیق بر روی دریچه های یک-طرفه هستند. برای اینکه بدانید آیا ریه های شما مناسب پذیرش دریچه ها هستند، باید تست های فوق را انجام دهید.

التهاب ریوی (emphysema)

[su_button url=”https://www.blf.org.uk/support-for-you/copd/treatment/surgery” target=”blank” style=”3d” color=”#ffffff” desc=”لینک منبع”]لینک منبع[/su_button]

 

درمان بی خوابی

1 دیدگاه دربارهٔ «آنچه که باید درباره جراحی کاهش حجم ریه (LVRS) بدانید.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا