آیا می دانید داروهای استنشاقی استروئیدی به عفونت های ریوی دامن می زنند؟

داروهای استنشاقی استروئیدی و خطر ابتلا به عفونت های ریوی

درمان آسم یا بیماری ریوی COPD با دارو استنشاقی استروئیدی خطر ابتلا به عفونت ریوی پرطاقت را افزایش می دهد! استنشاقی به معنای دمیدن هوا یا مواد اسپری به دهان یا بینی است. استروئید همان کورتون به معنای ضد التهاب یا ضد تورم است. کورتون ها (استروئیدها) نوعی چربی هستند که به طور مصنوعی ساخته می شوند. کورتون ها، همزمان با مهار تورم بافت، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند.

Inhaled Steroid

داروهای استنشاقی استروئیدی و خطر ابتلا به عفونت های ریوی

ساینس دیلی، خبرگزاری اکتشافات علمی-پزشکی، اخیرا نتایج یک مطالعه بسیار گسترده منتشر کرده است. افراد مسن برای درمان آسم یا بیماری مزمن انسداد ریوی COPD از داروهای استنشاقی استروئیدی استفاده می کنند. طبق نتایج مطالعه، احتمال ابتلای این بیماران به عفونت های باکتریایی ریه زیاد است.

صدها هزار نفر در جهان به بیماری آسم و بیماری مزمن انسداد ریوی COPD مبتلا هستند. بیماری COPD ترکیبی از بیماری های التهاب ریه و برونشیت مزمن می باشد. برای اطلاعات درباره بیماری COPD بر روی لینک زیر در همین سایت پرشن فیزیو کلیک نمایید.
[su_button url=”https://goo.gl/P3b9Kc” target=”blank” style=”3d” color=”#ffffff” desc=”لینک منبع”]لینک مقاله بیماری مزمن انسداد ریوی COPD[/su_button]

بیماران آسم/COPD معمولا با اسپری یا داروهای استنشاقی استروئیدی درمان می شوند. تا علایم ریوی کاهش یافته و عملکرد ریه بهبود یابد.

اما طبق مطالعات اخیر، این داروها و اسپری ها خطر ابتلا به عفونت های ریوی را افزایش می دهند. کشتن میکوباکتری های غیر سل ریوی بسیار مشکل است. میکوباکتری های ریوی در برابر آنتی بیوتیک ها بسیار قوی هستند. روش های درمانی فعلی همان تجویز داروهای استنشاقی استروئیدی است. اما داروهای استروئیدی بر فعالیت عفونت زایی این باکتری ها در ریه می افزاید.

میکوباکتری ریوی غیر سل
ابتلا به عفونت میکوباکتریال ریوی غیر سل

داروهای استنشاقی استروئیدی و خطر ابتلا به عفونت های ریوی

روش انجام مطالعه بررسی اثر داروهای استروئیدی بر بدن

دکتر سارا برود، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تورنتو کانادا این تحقیق را انجام داده است. به گفته وی، “عفونت های میکوباکتریایی ریه رایج نیستند اما مزمن بوده و درمان سختی دارند. این عفونت ها خطر مرگ را افزایش می دهند. برای درمان، معمولا حداقل سه آنتی بیوتیک قوی برای بیش از یک سال تجویز می شود. حتی آنتی بیوتیک های بسیار قوی نیز از پس رفع این عفونت ها بر نمی آیند.”

مطالعه اخیر شامل 417.494 بیمارِ مبتلا به آسم و COPD می شد. سن بیماران از 66 سال به بالا بود. همه ی آن ها حداقل یک بار نسخه ی استفاده از داروهای استنشاقی استروئیدی را دریافت کرده بودند.

تعداد 2966 بیمار از میان حدود 400 هزار بیمار به عفونت میکوباکتریایی ریوی غیر سل مبتلا بودند. محققان داروهای مصرفی آن ها را بررسی کردند. نوع داروی استروئیدی و مقدار مصرف نیز بررسی شد.

داروهای استنشاقی استروئیدی و خطر ابتلا به عفونت های ریوی: یافته های تحقیق

بیمارانی که از داروهای استنشاقی استروئیدی استفاده کردند، دوبرابر عفونت داشتند. هر چه استروئید بیشتری مصرف می کردند، خطر ابتلا به عفونت میکوباکتریایی ریه در آنها بالاتر بود. یک نوع خاص استروئید به نام فلوتیکازون (fluticasone) (داروی ضد احتقان/ضد گرفتگی بینی) خطرناک تر بود.

همچنین، داروهای استنشاقی استروئیدی از توانایی بدن برای مبارزه با عفونت می کاهند. زیرا استروئیدها سبب بروز نقص یا کاهش سلول های سیستم ایمنی بدن می شوند.

به گفته ی دکتر برود، “داروهای استنشاقی استروئیدی جزو داروهای ضروری برای درمان بیماران آسم هستند. اگر این داروها برای درمان بیماران COPD مفیدند، نقش کمرنگ تری در درمان این یبماران دارند. یعنی، بیشتر نفع دارند تا ضرر. حداقل برای برخی بیماران COPD فوایدی دارند. البته هنوز بحث هایی در این باره وجود دارد. هنوز مطمن نیستیم کدام داروهای استروئیدی را برای کدام بیماران COPD تجویز کنیم.”

نکته: بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی COPD بایستی با پزشک خود در این باره مشورت کنند. پزشک در رابطه با ضرر یا فایده داروهای استنشاقی استروئیدی برای آن ها توضیح می دهد. اگر تجویز این داروها ضرورت دارد، باید کمترین دوز ممکن مصرف شود.

داروهای استنشاقی استروئیدی و خطر ابتلا به عفونت های ریوی: نقل قول ها

“درمانگران بایستی فواید یا ضررهای داروهای استنشاقی استروئیدی را برای هر بیمار در نظر بگیرند. نهایت دقت باید درباره بیماران آسم/COPD مبتلا به عفونت میکوباکتریایی ریوی گذشته صورت گیرد.

پروفسور گای براسلی استاد دانشگاه و عضو شورای علمی جامعه سیستم تنفسی اروپا می باشند. به گفته وی، ” بررسی اثرات داروهای استروئید بر بیمارانِ مسن آسم/ COPD از بزرگترین مطالعات است. عفونت میکوباکتریایی غیر سل به ندرت اتفاق می افتد. اما در صورت ابتلا به سختی درمان پذیر است. پزشکان باید اثرات عفونت زایی، فواید و مضرات این داروها را بر روی هر بیمار تشخیص دهند.

نکته مهم: “بیمارانی که داروهای استنشاقی استروئیدی مصرف می کنند، نباید ناگهان مصرف دارو را قطع کنند. در صورت نگرانی، با پزشک مشورت کنند تا میزان ضرر یا فایده  دارو بررسی شود.

تیم دکتر برود به تحقیقات خود درباره اثر داروهای استنشاقی استروئیدی بر بیماران ادامه می دهد. اکنون مشغول تحقیق درباره روش های درمانی موثر برای مقابله با عفونت میکوباکتریایی غیر سل ریوی هستند.

منبع نتایج فوق: ژورنال سیستم تنفس در اروپا (ERS)

[su_button url=”https://www.sciencedaily.com/releases/2017/10/171010124131.htm” target=”blank” style=”3d” color=”#ffffff” desc=”لینک منبع”]لینک منبع[/su_button]

درمان بی خوابی

1 دیدگاه دربارهٔ «آیا می دانید داروهای استنشاقی استروئیدی به عفونت های ریوی دامن می زنند؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا