ستون فقرات و 3 سرگرمی که به آن آسیب می زند

ستون فقرات و 3 سرگرمی که به آن آسیب می زند

ستون فقرات پشتیبانی برای بدن است.

شناخت ستون فقرات و نحوه عملکرد آن می تواند به شما در درک برخی از مشکلات ناشی از پیری یا آسیب های ستون فقرات کمک کند.

ستون فقرات پشتیبانی برای بدن است.  سر، شانه ها و بدن شما را نگه می دارد.  به شما کمک می کند تا بتونید راست بایستید  و انعطاف پذیری لازم را برای خم شدن و چرخش ایجاد می کند. همچنین از نخاع شما محافظت می کند.

انحنا های ستون فقرات

ستون فقرات شما از سه بخش تشکیل شده است. هنگام مشاهده از کنار می بینید که این بخش ها سه منحنی طبیعی را تشکیل می دهند. منحنی به شکل C که  ستون فقرات گردن را تشکیل می دهد.  ستون فقرات کمری ، لوردوز نامیده می شود. منحنی معکوس C شکل ستون فقرات قفسه سینه یاکیفوز را تشکیل می دهد.

منحنی های ناحیه ستون فقرات

منحنی های ناحیه ستون فقرات

این منحنی ها برای تعادل بدن اهمیت دارند و به ما کمک می کنند تا درست بایستیم. اگر هر یک از منحنی ها بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد ، به سختی می توان ایستاد. و ایستادن ما غیر طبیعی به نظر می رسد.

انحنای غیر طبیعی ستون فقرات به علت ناهنجاری ستون فقرات بروز می کند. بیماری های ستون فقرات عبارتند از :

  • کیفوز یا قوز ستون فقرات قفسه سینه ( توراکس).
  • لوردوز ستون فقرات کمری (“پشت تو رفته”).
  • اسکولیوز یکی دیگر از ناهنجاری های ستون فقرات است.

اسکولیوز در هنگام مشاهده ستون فقرات از جلو یا عقب ،  یک انحنای جانبی است که باعث می شود ستون فقرات با انحنای بیشتری دیده شود.

 

3 سرگرمی که به ستون فقرات آسیب می زند

چرخاندن چوب گلف به ستون فقرات آسیب می زند

داشتن سرگرمی و گذراندن وقت برای  انجام کاری که واقعاً از آن لذت می برید ، به شما آرامش روانی می دهد. و یک راه مؤثر برای کاهش استرس پس از یک روز طولانی می باشد. با این حال ، برخی از فعالیت هایی که درگیر آن هستید ممکن است برای ستون فقرات شما مناسب نباشد.

در اینجا به سه ​​سرگرمی که ممکن است برای ستون فقرات سالم مناسب نباشند ، اشاره می کنیم.  لازم است بدانید اگر مراقب نباشید ، لذتی که از این سرگرمی می برد موقتی است و در طولانی مدت باعث درد و ناراحتی شما خواهد شد.

  1. بازی گلف

راه رفتن در زمین گلف برای ستون فقرات خوب است. اما چرخاندن چوب گلف می تواند برای پشت و گردن بد باشد. حرکت های تکراری بازو و شانه همراه با پیچ و تاب های مکرر و چرخش لگن ممکن است به تشدید استئوآرتریت کمک کند.

استئوآرتریت یک نوع آرتریت است که بر مفاصل تأثیر می گذارد. استئوآرتریت در ستون فقرات می تواند مفاصل کوچک را تحت تأثیر قرار دهد و باعث آسیب به دیسک های نخاعی شود.

چرخش ها و کشش های بیش از حد عضلات در بازی گلف همچنین می تواند با افزودن فشار اضافی باعث تنگ شدن کانال نخاعی ستون فقرات و اسپاسم پشت شود.  در این وضعیت عضلات ستون فقرات ملتهب و تحریک می شوند. اما شما می توانید با رعایت این نکات بازی گلف را برای ستون فقرات خود لذت بخش تر کنید :

  • با خم کردن زانو هنگام عقب بردن چوب گلف در حالی که شانه مخالف را به طرف پایین می آورید تا فشار از روی پایین کمر شما برداشته شود ،
  • بردن چوب گلف در حال حرکت به سمت پایین تا بقیه گروه های عضلانی بتوانند فشار این حرکت را کم کنند ،
  • با تکیه بر پاها ، شانه ها و لگن خود به توپ ضربه بزنید. بدن خود را نچرخانید.

 

  1.  بازی های ویدئویی و تماشای تلویزیون

وضعیت صحیح نشستن

انجام دادن همه سرگرمی هایی که به ستون فقرات آسیب می زنند از لحاظ جسمی سخت نیست.  سرگرمی مورد علاقه بیش از نیمی از آمریکایی ها تماشای تلویزیون است.  از این عده تقریباً 15 درصد ترجیح می دهند وقت آزاد خود را صرف تماشای فیلم های ویدیویی کنند.  و تقریباً 10 درصد از این افراد بازی های ویدئویی را انتخاب کنند.

اگر در حال انجام چنین فعالیت هایی وضعیت صحیح نشستن را رعایت نکنید ، ممکن است به بخش های مختلفی از ستون فقرات و عضلات ، رباط ها و تاندون ها آسیب برسد.

اگر قصد لذت بردن از سرگرمی های نام برده را دارید ، ورزش را نیز به این فعالیت ها اضافه کنید. به نکات زیر توجه کنید :

  • انتخاب بازی های ویدئویی که نیاز به حرکات فیزیکی دارند ،
  • در حال تماشای تلویزیون از اسکی فضایی ثابت یا دوچرخه ثابت استفاده کنید ،
  • به خودتان جایزه بدهید. به عنوان پاداش تماشای فیلم های ویدئویی ، بعد از هر فیلم  20 تا 30 دقیقه ورزش و تمرین کنید.

  1. باغبانی

باغبانی برای ستون فقرات مناسب نیست

اگر در باغ خود گیاه می کارید ، گیاهانی پرورش دهید که به صورت ارگانیک رشد کنند.  گیاهانی که بتوانید ظرف غذای خود را با آنها پرکنید و مغذی باشند.  و  برای درمان ستون فقرات مناسب باشند.

یکی از حرکاتی که برای ستون فقرات مناسب نیست اما لازمه باغبانی کردن است ، دولا و راست شدن است. کاشتن کیاهان ، جمع آوری علف های هرز ، ریختن و جابجایی کود و خاک یا مالچ ممکن است برای ستون فقرات شما مناسب نباشد. اگر به صورت منظم در باغ خود کار می کنید و گل و گیاه می کارید و پرورش می دهید ، این نکات را رعایت کنید :

  • با استفاده از ابزار باغبانی سعی کنید کمتر خم شوید.
  • تکنیک های مناسب برای بلند کردن و برداشتن یا جابجایی وسایل باغبانی را تمرین کنید.
  • با توجه به رشد و قد گیاهان شاید بتوانید در حالت نشسته کارهای باغبانی از قبیل کاشت دانه و یا کارهای دیگر را انجام دهید.
  • به منظور جریان یافتن و گردش خون مناسب در بدن مقدار زیادی آب بنوشید.
  • برای پیشگیری از آسیب ستون فقرات و دیسک های اسفنجی هر چند مدت یک بار استراحت کنید.
  • از ماشین های مخصوص باغبانی یا نشستن بر روی صندلی استفاده کنید تا کمتر بدن خود را بچرخانید و خم و راست شوید.

از آسیب های ستون فقرات خود جلوگیری کنید

از آسیب های ستون فقرات خود جلوگیری کنید

در ظاهر امر، لذت بردن از هیچ کدام از سرگرمی های بالا  اشتباه نیست. به شرط اینکه هنگام استفاده از آنها اقدامات احتیاطی لازم را اتخاذ کنید. شما می توانید با فعالیت هایی که نیاز به تحرک فیزیکی کمتری دارند از آسیب های ستون فقرات خود جلوگیری کنید.  سرگرمی هایی مانند بافتنی کردن ، جمع آوری کلکسیون ها و آلبوم های مختلف مانند تمبر ، باعث می شود که ستون فقرات سالمی داشته باشید.  همچنین تعادل در انجام کارها و ورزش منظم را فراموش نکنید.

هنگام انجام فعالیت های جسمانی مانند گلف ، دوچرخه سواری ، تنیس ، و یا بولینگ نسبت به وضعیت و فرم بدنی و تکنیک های خود توجه داشته باشید. حرکات تکراری را که بر روی بخش های خاصی از ستون فقرات تأثیر می گذارند ، تغییر دهید. در نهایت اگر دچار درد و ناراحتی شدید ، یا اگر درد جدیدی در گردن ، یا پشت خود احساس کردید ، یا درد ناشی از عصب را تجربه کردید ، به پزشک معالج خود مراجعه کنید.  شما می توانید برای درمان های ترکیبی و کاهش درد خود به کلینیک ما واقع در شرق تهران مراجعه فرمایید.

همین امروز با ما تماس بگیرید.  نشانی ما در زیر مقاله درج شده است.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع برای مطالعه بیشتر 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا