پاسخ به سوالات سیاتیک(درد پایین کمر و پا)

اسخ به سوالات سیاتیک(درد پایین کمر و پا)
اسخ به سوالات سیاتیک(درد پایین کمر و پا)

پاسخ به سوالات سیاتیک(درد پایین کمر و پا)

درد شدید در پا به علت عصب سیاتیک اتفاق می افتد. درد از پشت پا شروع شده و پس از عبور از باسن به سمت پایین و پشت ران و ساق امتداد می یابد.

شروع درد می تواند ناگهانی و تدریجی باشد ولی ماهیتی تیز دارد و مانند یک شوک الکتریکی جریان می یابد. درد به صورت یکنواخت در امتداد پا توزیع می شود اما گاهی در بعضی از نقاط شدید تر است. درد اغلب با احساس بی حسی و یا سوزن سوزن شدن همراه است.

سیاتیک ممکن است نتیجه ی هر کاری که منجر به فشار و تحریک عصب هایی باشد که از عصب سیاتیک نشات گرفته اند. فرآیندهایی نظیر پارگی مهره ها،دیسک، تنگی کانال نخاعی استخوانی، عفونت یا تومور میتواند باعث درد عصب سیاتیک شود.

عصب سیاتیک، بلندترین و طولانی ترین و بزرگ ترین عصب بدن است. این عصب از شبکه ی عصبی ساکرال (شبکه ای از اعصاب در پایین کمر) منشا میگیرد.

عصب سیاتیک و شاخه های عصبی آن باعث عملکرد های حسی_حرکتی در ران، زانو، ساق پا، مچ پا، کف پا و انگشتان پا می شود.

عصب سیاتیک از پایین کمر (ستون فقرات کمر) شروع می شود. منشا عصب از مهره های 4 و 5 است و به لگن امتداد می یابد.

در بیشتر مردم ،عصب سیاتیک زیر ماهیچه های گلابی شکل امتداد می یابد و باعث حرکت ران می شود. به طور کلی اعصاب سیاتیک ساختار پیچیده ای دارند. سیستم عصبی بدن مسئول انتقال درد و حس به قسمت های دیگر بدن است. بنابر این هنگام فشار به عصب، شما آن را حس خواهید کرد. بنابر این عواملی مانند فتق دیسک کمر اعصاب سیاتیک را فشرده می کند و درد به قسمت های پایین پا انتقال می یابد.

عصب سیاتیک از استخوان خاجی (ناحیه لگن) از طریق یک گذرگاه عصبی به نام فورامن سیاتیک خارج می شود.

در قسمت بالای عصب سیاتیک دو شاخه تشکیل می شود، مفصلی و عضلانی. شاخه ی مفصلی به ران می رود، شاخه ی عضلانی در خدمت عضلات فلکسور قرار می گیرد. (جنبش عضلات)

از سایر سازه های عصبی پیچیده می توان به اعصاب پرونئال و اعصاب تیبیال نام برد.

اعصاب پرونئال از ریشه های عصبی بین مهره ی 4 ام و 5 ام و سطوح اول و دوم خاجی منشا گرفته است.

اعصاب تیبیال : از ریشه های عصبی در مهره ی 4 و 5 سرچشمه می گیرند. با گذر از جلوی زانو به سمت انگشتان و پاشنه امتداد می یابند.

درد من نتیجه ی چیست؟

درد اعصاب سیاتیک می تواند نتیجه ی برآمدگی دیسک یا فتق دیسک باشد. سندروم ماهیچه ی گلابی شکل ،حاملگی، تومور، عفونت طناب نخاعی، تنگی کانال نخاعی و یا آسیب و صدمه به آن می تواند از عوامل به وجود آورنده درد باشد. همه ی فاکتور های نام برده می تواند روی اعصاب سیاتیک فشار آورده و باعث درد و بروز علائم شود.

آیا به جراحی نیاز دارم؟

بیشتر مبتلایان به رادیکولوپاتی کمری (خارج شدن عصب از نخاع) به خوبی به درمان های غیر جراحی پاسخ می دهند. بنابراین عمل جراحی ستون فقرات به ندرت انجام می دهد. اما شرایط خاصی باعث اقدام و تصمیم پزشک به عمل جراحی می شود.

_ اختلالات مثانه یا روده که البته بسیار نادر است و ممکن است در اثر فشرده سازی نخاع صورت گیرد.

_ تنگی کانال نخاعی

_اختلالات عصبی یا ضعف شدید

انواع تکنیک های جراحی استفاده شده در سیاتیک کدامند؟

اسخ به سوالات سیاتیک(درد پایین کمر و پا)
اسخ به سوالات سیاتیک(درد پایین کمر و پا)

دیسککتومی یا میکرودیسککتومی :

در هر دو روش ها، جراحی تمام یا بخشی از فتق دیسک را که باعث فشار دادن عصب سیاتیک و بروز علایم می شود خارج می کند اما روش میکرودیسککتومی کم تهاجمی تر است، زیرا او با استفاده از ابزار کوچک میکروسکوپی برش های ریزی ایجاد می کند و زمان ریکاوری و بهبودی آن سریع تر است.

لامینو کتومی :

در این روش یک صفحه استخوانی (لامینا) برای حفاظت از کانال نخاعی برداشته می شود، ممکن است تنها بخشی از این صفحه برداشته شود و به گسترش فضای بیشتر برای اعصاب کمک کند.

تجویز داروهای ضد تورم و غیر استروئیدی می تواند باعث کاهش تورم شود. استامینوفن، ایبو پروفن، ناپروکسن می تواند در کاهش درد بعد از عمل کمک کند.

متخصصین کلینیک فیزیوتراپی شایگان مهر می توانند به شما کمک می کنند تا با انجام ورزش های بعد از درمان کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید.

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا