علت درد در پاشنه پا چیست ؟

علت درد در پاشنه پا چیست ؟

دردهای کف پا بیماری دردناکی است که ناحیه زیر پا را تحت تاثیر قرار می دهد ویکی از علت های رایج درد پاشنه پا می باشد که اصطلاحا به آن تحریک پاشنه می گویند.درد پاشنه پا می تواندبه عللی مانند خار پاشنه پا که در مورد آن ها توضیح داده می شود به وجود بیاید.یافتن دلایل خاصی برای بیماری پاشنه درد کاری دشوار است .اگرچه دلایل متعددی برای درمان درد پاشنه پا وجود دارد..

کف پا ساختاری دارد که پاشنه آن از قسمت جلوی پاشنه تا قسمت توپی شکل تشکیل شده است تراکم دسته ای از  بافت ها مانند یک ریسمان روی حالت خمیدگی کمانی شکل کف پا قرارگرفته تا این ناحیه کمانی شکل را با انجام فعالیت ها پشتیبانی کند و نگه دارد.

تصور کنید وقتی پاهای شما روی زمین قرار دارد فشار و وزن زیادی از بدن شما را تحمل می کند که این وزن بر روی کف پا تمرکز دارد.این فشار باعث کشش کف پا و درد در پاشنه پا می شود به طوریکه قسمت کمانی آن بر اثر تحمل وزن شما  برروی زمین مسطح می شود که گاها منجر به درد کف پا می شود.

رشته هایی که در قسمت خمیده شکل وجود دارد توسط این فشارها کشیده می شوند تا به صورت مستقیم قرار گیرند .وبعد از آن این فشار به سمت پاشنه پا هدایت می شود. و پارگی کوچکی که در کف پا اتفاق می افتد به طور طبیعی توسط بدن ترمیم می شود.

در روند آسیب و ترمیم خود به خود چندین مرتبه این کار تکرارمی شود.در بعضی موارد این روند باعث تحریک استخوان ها می شود و بدن به سختی می تواند به کف و پاشنه پا دسترسی پیدا کند و آن را ترمیم کند دراین موارد عکس برداری توسط اشعه x از قسمت آسیب دیده می تواند به ما کمک کند

دردپاشنه معمولا در زیر پاشنه و یا درست درخود پاشنه ایجاد می شود.این عارضه معمولا در3.6 درصدافراد رایج است. برطبق مطالعاتی که درآمریکا انجام شده است نشان می دهد که حدود7 درصد افراد پیردچارضعف در زیر پاشنه هستند.ناحیه کف پا قسمتی است که  حدود 8 درصد آسیب دیدگی ها درهنگام دویدن به آن مربوط میشود.

26 استخوان در پای افراد وجود دارد که پاشنه پا یکی از بزرگترین استخوان ها ی آن است. درد خار پاشنه معمولا بدون ایجادآسیب دیدگی در پا به تدریج ایجاد می شود و براثر پوشیدن کفش های تخت بوجود می آید.در اکثرموارد درد در زیر پا در اطراف و جلوی پاشنه ایجاد میشود.اکثربیماران همراه با درمان های اولیه بعدازچند ماه بهبودمیابند.

مراقبت هایی مانند استراحت،استفاده ازیخ،پوشیدن کفش های مناسب،استفاده ازمحافظ های کفش برای کاهش درد بسیارموثراست.

برای جلوگیری از در دناحیه پاشنه،باید ازایجاد هرگونه فشار بر روی این ناحیه جلوگیری کرد.

علائم و نشانه ها

اگرشما ازدلائل بروز علائم بیماری مطمئن نیستید و یا درمان های خاص برای این شرایط را نمیدانید باید به دنبال مراحل پزشکی باشید درمان درد پاشنه باید براساس دلائل درد انجام شود

نشانه های این بیماری درد پاشنه پا و قسمت خمیده شکل کف پا هنگامی که وزن بدن شما را تحمل می کند.و این درد زمانی که برای اولین بار درهنگام صبح پای خود را روی زمین می گذارد ویا بلافاصله بعداز یک دوره استراحت به سراغ بیمار بیاید.

تعدادی ازعلائم که توسط پزشک ارزیابی میشود شامل موارد زیر است.

-ناتوانی در راه رفتن به صورت مطلوب درمفصل آسیب دیده

– بروز درد پاشنه درشب و هنگام استراحت

-درد پاشنه که تا چندروز پایداراست

– تورم و تغییر رنگ درپشت پا

-علائم عفونت که شامل تب ،قرمزی،حرارت بدن است

– دردهای شدید با تورم نزدیک پاشنه همراه است

– بروز سوزش کف پا  وکرختی درپاشنه همانند بروز دردوتب

– درد در پاشنه مانند بروز تب

-ناتوانی درخم کردن پابه سمت پایین

-ناتوانی در ایستادن بر روی انشگتان طوریکه پاشنه پا بالا باشد

– بروز درد حتی زمانیکه نه ایستاده اید و یا راه نمیروید

علت و دلایل

heel-pain

درد پاشنه پا معمولا به چند دلیل به وجود می آید.در بعضی موارد تحریک استخوان ها می تواند بسیار بزرگ باشد و باعث درد بسیار شود ولی این به ندرت اتفاق می افتد. بیماری خار پاشنه پا یکی از رایج‌ترین علت درد پاشنه پا است. علائم خار پاشنه شامل درد پاشنه و التهاب لیگامان بلند و ضخیمی، موسوم به فاشیای پلانتار، است که از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده شده است و استخوان پاشنه را به پنجه و انگشتان وصل می‌کند.

دربیشتر موارد التهابات مزمن کف پا علت بیشتر درد این ناحیه می باشد که این شرایط را درد پاشنه پا می گویند. استفاده از پدهای مسطحی که  برای قسمت گوشتی پاشنه که باریک و فرسوده شده اند ساخته شده است در سنین بالا بسیار مهم است. واین پدها برای دردهای مزمن بسیار مناسب است.

دردپاشنه پا براثریک آسیب ناگهانی مانند پیچیدن پا ویا افتادن ایجاد نمیشود بلکه فشارهای مکرر برروی پاشنه باعث بروز درد دراین ناحیه شود.

رایجترین علل درد پاشنه شامل موارد زیراست

  • التهاب کف پا

کف پا دارای لیگامنت کمانی قوی است که ازalcaneum (استخوان پاشنه) به نوک پا کشیده شده است زمانیکه کف پا بیش ازحدکشیده میشود بافت های نرم فیبری شکل کف پا ناحیه ای که به پاشنه پا متصل است ملتهب میشوند. از اصلی ترین علت درد کف پا میتوان به آسیب، فعالیت بیش از حد، یا عوارضی که موجب التهاب در استخوان، رباط و تاندون پا اشاره کرد.

دربعضی ازمواقع اختلال ممکن است درناحیه میانی پا رخ دهد بیماران هنگام بروز این عارضه بادرد درزیرپا مخصوصا بعدازیک دوره استراحت طولانی مواجه میشوند بعضی ازبیماران هم با التهاب کف پا دچار گرفتگی ماهیچه های پشت ساق وتاندون آشیل میشوند.

  • التهاب کیسه زلالی پاشنه پا

التهاب در پشت پاشنه پا کیسه برسا(کیسه تارداری که پرازمایع است) زمانی ایجادمیشود که به طرز نامطلوب راه برویم و یا بر روی پاشنه فشار وارد شود. همچنین این التهاب  می تواند براثر فشارکه بوسیله پوشیدن کفش نامناسب بر روی پاشنه ایجادمی شود بوجود آید درد معمولا درعمق ناحیه داخلی و پشت پاشنه ایجاد می شود دربعضی ازمواقع تاندون آشیل متورم می شود و زمانیکه این التهاب بیشترشود درد پاشنه پا هم شدیدترمیشود.

  • ضربه پاشنه

ضربه پاشنه معمولا درنوجوانان رایج است زمانیکه استخوان ها هنوزرشد نکرده است وبیش ازحد کشیده شوند باعث بدشکلی استخوان ها می شود که اغلب با پوشیدن کفش های تخت ایجادمی شود و در میان خانم ها بوسیله پوشیدن کفش های پاشنه بلند قبل از رشد استخوان ها ایجاد می شود.

  • سندروم تارسال تونل Tarsal tunnel

این سندروم زمانی رخ میدهد که بزرگترین عصب درپشت پا فشرده شود. این یک نوع فشردگی نوروپاتی که درمچ و یا در پا ایجاد میشود.

  • التهابات دردناک پاشنه

این التهابات زمانی ایجاد میشود که پدهای به کاربرده شده بسیار نازک هستند و یا قدم ها ی فرد بسیارسنگین است.

  • فشارهایی که باعث شکستگی میشوند

فشارهای مکرر می تواند براثرتمرینات سنگین ،ورزش وکارهای سنگین ایجاد شود دونده ها افرادی هستند که مستعداین فشارها بر روی استخوان متاتارسال پا هستند که میتواند براثر پوکی استخوان هم اتفاق بیفتد.

  • بیماری های شدید

بیماری calcaneal apophysitis یکی ازرایجترین دلائل درد پاشنه درکودکان و نوجوانان است که بر اثراستفاده بیش ازحد ویا ضربه های مکرر بر روی صفحه رشد calcaneus(استخوان پاشنه)ایجاد میشود.بچه های بین سن 7 تا 15 سال بیشترازبقیه افراد تحت تاثیراین بیماری هستند

  • تاندون آشیل

ازبین رفتن تاندون ها را تاندونیست یا درپزشکی tendinopathy میگویند. تاندونیست اختلالی است که باازبین فتن تاندون آشیل ایجادمیشود.دربعضی ازمواقع اختلال درتاندون آشیل باعث برهم خوردن عملکرد مفصل میشود و این اختلال به دلیل پارگی کوچکی که برروی تاندون ایجاده شده و خود به خود ترمیم نمیشود و فشار زیادی به آن وارد میشود ایجاد میشود و در نهایت تاندون ضخیم ،ضعیف ودردناک میشود.

  • خار پاشنه

بیماری خار پاشنه پا یکی از رایج‌ترین علل درد پاشنه پا است که با درد و التهاب لیگامان بلند و ضخیمی، موسوم به فاشیای پلانتار، همراه است که از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده شده است و استخوان پاشنه را به پنجه و انگشتان وصل می‌کند.

تشخیص

تشخیص درد پاشنه پا با شرح پزشکی بیمار و انجام معاینات آن انجام می شود. شرایط مختلفی باعث درد پاشنه پا می شود و درد کف پا از این شرایط کاملا متمایز می باشد.

عکس برداری توسط اشعه x برای تشخیص اینکه علت درد پاشنه پا شکستگی ، یا تحریک استخوان یا موارد دیگر است انجام می شود. این درمان ها برای ارزیابی وتشخیص ضخامت و یا پارگی لیگامنت ها به ما کمک می کند.

زمانی که درد پاشنه پا و فشار شکستگی ها  مداوم شود ما به عکس برداری ام آر آی نیاز داریم.بررسی بیشتر درد پاشنه پا بسیار ضروری می باشد چون در بعضی از مواقع علت این دردها آرتروز یا روماتیسم یا سندروم ریتر( آنکی لوزینگ ) است. این بیماری ها در کل بدن تاثیر می گذارد و اولین بار از پاشنه پا شروع می شود.

درمان

درمان بدون جراحی

درد پاشنه پا معمولا بدون نیاز به جراحی بهبود پیدا می کند.

داروهای ضدالتهاب معمولا برای درمان درد پاشنه پا و التهابات این ناحیه استفاده می شود.تزریق کورتیزون در ناحیه ای  که درد دارد هم موثر می باشد.ممکن است برای بهبودی کامل این دردها تزریقات به صورت مرحله به مرحله انجام شود.

این فرا درمانی ها کاملا تحت نظر پزشک می باشد که در صورت موثر نبودن این داروها ،داروهای دیگری جایگزین شود.کشیدگی در پایین و پشت ساق پا باعث ایجاد فشار در  کف پا می شود.

شما می توانید درهنگام شب از آتل برای ثابت نگه داشتن کف پا استفاده کنید.این آتل از خم شدن کف پای شما جلوگیری می کند و باعث می شود که عضلات کف پای شما کمتر کشیده شود.به نظرمی رسد بیماران بعد از استفاده از این آتل بهبود پیدامی کنند و هنگام صبح که پای خود راروی زمین قرار می دهند درد کمتری احساس می کنند

از بهترین روش ها برای درمان درد پاشنه پا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تزریق

کورتیزون ماده ای است که به صورت طبیعی توسط غده های فوق کلیوی دربدن برای مقابله بااسترس ساخته میشود.تزریقات کورتیزون دارای موادساختگی است که ازروی این موادساخته شده است  که به صورت مستقیم درلیگامنت های آسیب دیده کف پا یا درپاشنه پا تزریق میشود این کورتیزون ساختگی کاملا متفاوت از کورتیزون طبیعی نباید درخون تزریق شود.

کورتیزون یک ماده ضدالتهاب بسیارقوی است درموارد درد کف پا این مواد باعث کاهش دردوالتهاب لیگامنت های اطراف کف پا میشود تزریق کورتیزون درمواردی که درمان های دیگر نتیجه بخش نباشد وقبل ازانجام جراحی به عنوان آخرین درمان انجام میشود .اگر بدن شما به تزریق کورتیزون جواب دهد دردشما چند روز یا حداکثر چند هفته بعدازتزریق کاهش میابد.بعضی ازبیماران برای کاهش درد به تزریقات چند مرحله ای ومداوم نیازدارند.

تزریق استروئید:تزریق استروئید داروی (glucocorticoid) درپا باعث کاهش درد پا چند هفته بعدازتزریق میشود این تزریق میتواند تکرارشود اگرچه پزشکان تزریق مکرر این ماده را به دلیل ضعیف کردن بافت های پاشنه پا توصیه نمیکنند اما این اعتقاد ونظر هنوزثابت نشده است.

  • فیزیوتراپی

دراکثرموارد دردپاشنه پا برای بهبودی به جراحی یا درمان های مستقیم برای کاهش درد نیازندارد ودرمان های اولیه وبدون جراحی دراکثرموارد میتواند موثرباشد پزشکان فیزیوتراپ میتوانند علت ونوع درد پاشنه پا راتشخیص دهند وآنرا رادرمان کنند این درمان ها شامل کاهش درد وطراحی برنامه استقامتی برای اندام های تحتانی است.

پرتودرمانی بااستفاده ازایجاد شوک:این درمان یکی ازدرمان هایی است که بدون هیچ دخالت مستقیمی دربدن انجام میشود. دراین روش با تحریک رگ های خونی ورساندن مواد مغذی به ناحیه آسیب دیده میتوان باعث کاهش درد شد.

اولتراسوند یا فراوادرمانی:بوسیله این روش با بهبود سوخت وسازسلولها وترشحات غشایی میتوان باعث بهبود بافت ها شد.

لیزر:بوسیله لیزرمیتوان باعث کنترل دردوبهبود جراحات شد.

درمان دستی وتحرک مفصل:بوسیله این روش متیوان باعث بازگشت حرکت به استخوان پا وماهیچه شد وبه کاهش دردوسختی مفصل کمک کنیم.

ضربه پا:با استفاده ازضربه های سبک میتوان باعث حفاظت ازپا،ایجاد فشار روی ماهیچه ها ولیگامنت ها درحالت استراحت شد.

تمرینات ورزشی

  • انجام تمرینات کششی پشت پا

برای درمان درد پاشنه پا رو به روی دیوار بایستید و دستان خود را مقابل چشمانتان قرار دهید.آن پایی را که قصد دارید بکشید اندازه یک قدم عقب تر پای دیگر قرار دهید.پاشنه پای عقب راروی زمین قراردهید طوریکه زانوی پای جلویی شما خم شود واحساس کشش در پای عقبی داشته باشید. آن رابرای 10 ثانیه به مدت 6 بار تکرارکنید.

  • کشش تاندون های آچیلز (Achilles)

 روی یک پله بایستید.پاشنه های خود را به طرف پایین روی لبه پله قراردهید طوریکه  ماهیچه های پشت پا احساس آرامش و ریلکس بودن داشته باشد. کشش آن ها را به مدت 10 ثانیه نگه دارید وسپس آن ها را کم کم به طرف عقب از لبه پله بکشید و آن را 6 مرتبه تکرار کنید.

  • کشش بوسیله حوله

برای درمان درد پاشنه پا یک کمربند یا حوله راگرد کنید و انتهای آن را بادست بکشید و قسمت گرد شده آن را در ناحیه خمیده پا قرار دهید درحالیکه زانوی خود را مستقیم نگه داشته اید حوله را به آرامی به طرف خود بکشید و آن را به مدت 10 ثانیه نگه دارید  مرتبه تکرارکنید

  • کفی

استفاده ازکفی کفش معمولا یکی ازدرمان های نتیجه بخش برای درد پاشنه است  کفی کفش برای بیمارانی مناسب است که فعالیت های منظم انجام میدهند آنها میتوانند با استفاده ازکفی ،بدون درد پاشنه فعالیت های خود را  انجام دهند

ژل های موضعی برا ی کاهش درد پاشنه ودرد کف پا مناسب است

محافظ کمان پا میتواند برای درمان اختلالات متفاوت پا مانند صافی کف پا ویا زیاد بودن ارتفاع کمان پا مناسب باشد دربعضی ازموارد محافظ های سفارشی ساخته شده برای بعضی ازبیماران نیازاست اما به صورت کلی اکثربیماران میتوانند بااستفاده از محافظ های آماده درمان شوند.

کفی هایی که درپشت کفش قرارمیگیرند باعث  افزایش ارتفاع پاشنه وکاهش فشار برروی ناحیه hindfoot میشوند.

پدهای مخصوص متاتارسال باعث کاهش فشاردرزیر ناحیه توپکی شکل پا یا پاشنه پامیشود.

زمانیکه بیماران دچار درد درناحیه توپکی شکل پا هستند به این عارضه درپزشکی metatarsalgia گفته میشود وپدهای مخصوص متاتارسال برای بهبود علائم این اختلال موثراست.

 

BackOfHeelPainRed

عمل جراحی

جراحی آخرین راه برای درمان درد پاشنه پا می باشد. پزشکان در 100 سال اخیر تکنیک های این جراحی را برای درمان درد پاشنه پا توسعه داده اند.بسیاری از جراحی هایی که امروزه انجام می شود روی نواحی زیر انجام می شود.

برداشتن استخوان تحریک شده

رهاکردن کف پا

رها کردن فشار های روی عصب کوچک

جراحی معمولا برای شناسایی نواحی از کف پا است که به پاشنه متصل شده است وبرای آزادکردن استخوان این ناحیه می باشد.اگر یک جراحت کوچک در آنجادیده شود آن برداشته می شود و عصب های کوچکی که در آن قسمت قرار دارد اگر باعث درد و فشار شود برداشته می شود .این جراحی معمولا جراحی سرپایی است وشما در همان روز می توانید بیمار را ازبیمارستان مرخص کنید .

  • توانبخشی بعد از عمل جراحی

چندین هفته طول می کشد تا بافت ها کاملا بهبود پیداکنند.جراحات باید با یک باند به مدت یک هفته بعد از عمل جراحی بسته شوند.شما ممکن است به یک چوبدستی نیاز داشته باشید ویا پزشک فیزیوتراپی به شما پیشنهادکند از چوب دستی برای زیر بغل استفاده کنید.

این دردها معمولا بعداز گذشت 14 روز بهبود پیدا میکند و بعد از 6 هفته به طور عادی به فعالیت های خود ادامه دهید. وبه شما پیشنهاد می شود برای جلوگیری از بازگشت این دردها به کف پای شما از کفش های ورزشی مناسب استفاده کنید.

مقالات بعدی مارا در این زمینه دنبال کنید

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا