درد لگن و باسن چگونه درمان میشود ؟

درد باسن و لگن با تغییر در فعالیت های روزمره از جمله محدودیت شما در پیاده روی ،نشستن به سختی ایجاد می شود.زمانی که شما دردهای این ناحیه و تغییر در سبک زندگی خود را مشاهده می کنید به دنبال راه های پزشکی برای حل این مشکل هستید.

علل

علت درد لگن می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

اگر درد لگن و باسن شما شدت یافت و علائمی همچون تورم وضعف مشاهده کردید.پزشک می تواند با ذکر علل درد لگن به شما کمک کند.

پزشک شما را معاینه می کند و با دریافت اطلاعاتی از سلامت بدن شما و عکس برداری هایی توسط اشعه X  مفاصل شما را بررسی می کند.

  • آرتروز

با بروز آرتروز لگن غضروف ها کم کم فرسوده می شوند وازبین می روند وباعث لغزندگی استخوان های این ناحیه می شود.یکی از علت های درد لگن و باسن که در افراد بالای  655 سال با دردهای شدید در ران رخ می دهد،آرتروز می باشد.

در صورتی که شما هرکدام از علائم آرتروز لگن که در زیر آورده شده را دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید و در این‌باره با او صحبت کنید:

  • احساس خشکی مفصل لگن در هنگام بیدار شدن از خواب.
  • خشکی مفصل لگن بعد از نشستن برای مدت طولانی.
  • هرگونه درد، تورم و حساسیت به لمس در ناحیه مفصل لگن و ران.
  • شنیدن صدای تق‌تق از مفصل یا لگن یا احساس ساییده شدن یا شنیدن صدای قیژقیژ از داخل مفصل لگن.
  • عدم توانایی حرکت دادن مفصل لگن برای انجام فعالیت‌های روزمره مانند پوشیدن جوراب.

زمانیکه غضروف های ران فرسوده می شوند استخوان های ران برخلاف حفره داخل ران کشیده می شوند.خردشدن استخوان ها وغضروف ها با فعالیت های طبیعی انجام می شود. درد استخوان لگن وقسمت جلو ران یکی از علت های رایج آرتروز ران می باشد مخصوصا در هنگام فعالیت هایی همچون پیاده روی وفعالیت هایی که نیاز به پیچاندن ران داریم مثل پوشیدن جوراب ها و سوار وپیاده شدن از ماشین. علت این درد کشیده شدن استخوان ها برخلاف یکدیگر است. در حالتی که شدت آرتروز زیاد باشد نیاز به تعویض مفصل لگن می باشد.

  • شکستگی لگن

شکستگی لگن در افراد مسن که داری استخوان های ضعیف تر و یا مبتلا به آرتروز هستند بیشتر مشکوک است.اگر چه  آرتروز بیشتر در زنان رخ می دهد اما خطر ابتلا به آن در مردان بالای 65 سال هم وجود دارد شکستگی لگن یکی از موارد اضطراری پزشکی می باشد و احتیاج به عمل جراحی فوری دارد.

همچنین در افراد جوانی که فعالیت های زیادی دارند خطرشکستگی لگن افزایش پیدا می کند.زمانیکه ماهیچه ها خسته می شوند شوکی که ناشی از ضربه های که براثر فعالیت هایی چون پریدن یا دیگر فعالیت های می باشد را دریافت نمی کند ونیرو به استخوان ها وارد می شود وباعث ایجاد شکستگی های خفیف می شود و این شکستگی های باعث لگن درد و درد باسن می شود.

  • التهاب کیسه زلالی

این التهابات، التهاب کیسه پراز مایعی است که نگهدارنده مفاصل بعد از آسیب دیدگی است. التهابات تروچانتریک برروی ناحیه بیرونی ران اثر می گذارد وبا انجام فعالیت هایی چون برخاستن ،پیاده روی ،بالا وپایین رفتن از پله و رانندگی درد لگن و باسن به سراغ بیمار می آید.

  • ازبین رفتن استخوان هایا سرطان استخوان

ورود خون نامناسب به بدن می تواند به استخوان ها آسیب برساندوباعث ایجاد سرطان استخوان وازبین رفتن آن ها شود.کورتی کاستروید می تواند سیستم ایمنی بدن را ازبین ببرد و در شرایط متفاوت پزشکی باعث سرطان استخوان شود.وناحیه لگن یکی از قسمت های است که تحت تاثیر این سرطان قرار می گیرد.

  • فرسودگی تاندون

تاندون ها مانند بافت های ارتباط دهنده مفاصل را به کشاله ران ودیگر استخوان متصل می کند که بوسیله حرکات سخت و مکرر  می تواند دردناک و ملتهب بشود.تاندون ها می توانند با انجام هرگونه فعالیت ورزشی آسیب ببیند و استفاده بیش از حد از یک قسمت بدن هم باهث آسیب به تاندون می شود.

  • کشیدگی یا رگ به رگ شدن

این رگ به رگ شدن باعث ایجاد یک پارگی در ماهیچه ها که بر اثر استفاده بیش از حد از آن ماهیچه وحساس شدن آن است ایجاد می شود.علت رگ به رگ شدن های پایین تر می تواند پیچ خوردن ودور زدن های سریع وکشیدن ماهیچه ها که بوسیله ستون مهره ها پشتبیبانی می شود می باشد.اغلب ماهیچه های کمر و لگن دچار کشیدگی می شوند زیرا ماهیچه های شکم بسیار ضعیف هستند تا بتوانند قسمت های دیگر را پشتیبانی کنند. دیسک افتادن  و برداشتن وزن های سنگین باعث ایجاد شوک به ستون مهره ها وآسیب زدن به دیسک می شود ومهره ها ازستون مهره ها جدامی شود.با افزایش دیسک شکننده می شود وباعث پارگی و قلمبه شدن آن ها می شود.درد از دیسک های پاره شده به سیستم اعصاب میرسد ودر بدن پراکنده می شود از ستون مهره ها به ساق پا انتقال پیدامی کند.

  • عفونت لگن

آرتروزهای عفونی می تواند دردوران جنینی ویا دوران کودکی شدت یابد.در این دوران سیستم ایمنی بدن به حدی نرسیده که بتواند باکتری هایی که واردخون می شود را ازبین ببرد واین عفونت ها در لگن قرار می گیرد و باعث درد وبی حسی ناحیه لگن و باسن می شود.تب ،حرارت و التهاب در کشاله ران نشان دهنده عفونت در این قسمت است.

*علت درد لگن و ران میتواند مواردی که گفته شد نباشد .شما نیاز به کمک پزشک دارید

*اگر به دلیل درد زیاد نتوانستید به صورت طبیعی راه بروید

*نتوانستیدکشاله ران خود را خم کنید

*بیشتر از چندروز درد احساس کردید

*بدشکلی یا تورم در کشاله ران یا قسمت بالای آن

*احساس درد لگن درشب یا زمان استراحت

*افزایش تب ،التهاب وحرارت در کشاله ران

درمان درد لگن و باسن

1711342از بهترین روش های درمان درد لگن و باسن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  استراحت

زمانی که که لگن شما دچار التهاب –کشیدگی و یا آرتروز شد شما باید استراحت داشته باشید واز استفاده بیش از حد از آن عضو برای درمان درد باسن پرهیز کنید.

  • یخ

گذاشتن بسته ای یخ برروی عضو آسیب دیده از التهاب وتورم آن قسمت می کاهد.

  • فیزیوتراپی

زمانی که پزشک شما علت درد شما را تشخیص داد،پزشک فیزیوتراپی ورزش های کششی وتمریناتی را به شما برای افزایش قدرت و انعطاف پذیری آن عضو نشان می دهد .برای درمان مشکلاتی همچون التهاب کیسه زلالی تکنیک ماساژ بسیار موثر است.همچنین پزشک ارتوپد ورزش هایی چون ایروبیک و شنا و دوچرخه سواری را برای درمان درد لگن و باسن توصیه می کند که  در ضربه های حاصل ازفعالیت های روزانه درد شما افزایش پیدانکند.

همچنین به شما پیشنهاد می شود برای کاهش فشار و درمان درد لگن وزن خود را کاهش دهید. در نهایت پزشک فیزیوتراپی به شما مکانیسم صحیح نشستن،ایستادن ،بلندکردن اشیا و خوابیدن را برای جلوگیری از افزایش درد لگن و باسن و درد دنبالچه نشان می دهد.

  • تسکین دهنده درد

داروهای ضد التهابی که وجود دارد برای درمان درد لگن و باسن بسیار موثر هستند مانند استامینوفن،ایبوپروفن وناپروکسین

  • تزریق

تزریق استرودز می تواند به کاهش التهاب لگن بسیار کمک کند.زمانیکه عضو متورم شده می تواند مایع درون این تورم را خشک کند و عضو بهبود یابد.

  •  جراحی

بیماری آرتروز خودش به تنهای بهبود پیدا نمی کند و با افزایش سن این بیماری مزمن تر می شود واین شدت یافتن بیماری کنترل کردن آن را برای شما سخت می کند و به همین دلیل پزشک به شما جراحی را پیشنهاد می کند.

  • تعویض مفصل ران

در آرتروزهای بسیار سخت ،درد لگن مداوم می شود وباعث سختی و تورم مفصل ها می شود و بیمار به سختی می تواند حرکت کند و فعالیت های روزانه افراد را محدود می کند. در این موارد جراحی تعویض مفصل لگن می تواند باعث بهبود زندگی بیمار شود.در سال 2008 تعداد 240000 نفر از مردم در آمریکا جراحی تعویض مفصل ران را انجام داده اند.همچنین این جراحی علاوه بر بیماران مبتلا به آرتروز در بیمارانی که استخوان های آن ها ازبین رفته اند هم انجام می شود.

در طول 90دقیقه جراحی ، جراح استخوان آسیب دیده را از مفصل لگن مانند یک توپ یعنی بالاترین وآخرین قسمت ران خارج می کند و مفصل های مصنوعی و پروتزهایی که از فلز وپلاستیک ساخته شده دردرون مفصل لگن قرار می دهد در بعضی موارد این پروتزها باید چسبیده شوند.

بیشتر از سه دهه است که جراحی تعویض مفصل ران سرتاسر جهان همراه باصحت کامل  در جراحی و طراحی پروتز های انجام می شود.امروزه این پروتز ها می توانند بالای 30 سال کارایی داشته باشند وافراد مسن این جراحی ها را انجام می دهند.

  • مزیت جراحی تعویض مفصل ران

جراحی تعویض مفصل لگن بدون هیچ ورود مستقیمی به ماهیچه ها دارای مزیت های زیر می باشد.

بستری کوتاه در بیمارستان

احیای سریع بیمار

درد کمتر و جلوگیری از مصرف داروهای تسکین درد

خطرات جابه جایی و نداشتن محدودیت های حرکتی بعد از عمل

استفاده از وسایلی چون عصا یا چوبدستی فقط درزمان کمی بین 7 تا 10 روز

  • دوران احیا یا ریکاوری بعد از عمل

پزشک فیزیوتراپی می تواند فرد مهمی برای کمک به شما برای حرکت کردن باشد او می تواند کار خود را در اولین روز بعد ازجراحی آغاز کند .او به بیماران کمک می کنداز رختخواب برخیزند و وزن خود را روی مفصل جدید حفظ کنند او با انجام این کار در روند بهبود بیمار سرعت می بخشد.

روندبهبود هر بیمار با بیمار دیگر تفاوت دارد مثلا در افراد جوان زمان بهبودی سریع تر می باشد ومدت زمان بستری در بیمارستان کمتر می باشد.

وبعضی از بیماران بعد از 4 هفته از هیچ کمکی برای انجام فعالیت ها استفاده نمی کنند.

بعد ازسپری شدن این دوران بسیاری از بیماران بدون احساس هیچ گونه دردی به فعالیت های روزانه خود ادامه می دهند.آن ها همچنین می توانند به ورزش های مفرحی چون پیاده روی ،دوچرخه سوای ،گلفا،اسکی،تنیس واسب سواری بپردازند.تنها فعالیتی که آن ها باید از انجام آن جلوگیری کنند پیاده روی تند در جاهای سخت و ناهموار و پریدن از ارتفاع می باشد.

مقالات بعدی مارا در این زمینه دنبال کنید

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا