آخ! رگ به رگ شدگی مچ پا !

آخ! رگ به رگ شدگی مچ پا !
آخ! رگ به رگ شدگی مچ پا !

آخ! رگ به رگ شدگی مچ پا !

رگ به رگ شدن مچ پا یک آسیب معمول و دردناک است که در حال اجرای ورزش هایی نظیر فوتبال،بسکتبال و یا والیبال و یا حتی به سادگی توسط استفاده از پله و پیاده روی روی ستون ناهموار اتفاق می افتد.

مفصل مچ پا از 3 استخوان تشکیل شده است: استخوان درشت نی، استخوان نازک نی، تالوس.

تالوس بین دو استخوان دیگر قرار دارد و توسط رباط ها به آن ها وصل می شود.

رباط ها مانند باندهای الاستیک (دارای خاصیت ارتجاعی) ضخیمی عمل می کنند و به مچ پا ثبات می بخشند. ماهیچه هایی که در مچ پا وجود دارند عضلاتی هستند که از زیر زانو می آیند توسط رباط ها به استخوان کف پا متصل اند.

هنگامی پا رگ به رگ می شود، این رباط کشیده می شوند و حتی دچار پارگی می شوند.

طبقه بندی رگ به رگ شدگی رگ پا: 

خفیف

متوسط

شدید

آخ! رگ به رگ شدگی مچ پا !
آخ! رگ به رگ شدگی مچ پا !

درمان های اولیه برای همه ی رگ به رگ شدن ها استراحت، یخ ،فشرده سازی و RICE (که باید در عرض 72 ساعت بعد از آسیب و در اسرع وقت انجام شود) است.

روش RICE به کاهش درد و کاهش تورم اطراف مفصل پا کمک می کند.

در رگ به رگ شدگی های ضعیف، از یک نوار زخم بندی الاستیک برای فشرده سازی استفاده می شود. در صورتی که در موارد شدید تر نیاز به آتل و گچ گرفتن مبرم و ضروری است.

میزان و مدت زمان آسیب دیدگی نیاز به استفاده از عصا را مشخص میکند.

رگ به رگ شدگی در حدود 8 هفته بعد از آسیب از بین می رود. اما در مواردی که آسیب شدیدتر باشد (کشیدگی و پارگی کلی تاندون) ممکن است درمان بیشتر به طول بیانجامد.

درمان های فیزیوتراپی می توانند بلافاصله پس از صدمه شروع شوند، تکنیک های توان بخشی هنگامی که فرد دچار درد و کاهش جنبش و تحرک پا شده است می تواند مثمر ثمر باشد و باعث درمان زودرس شود.پس فرد می تواند به کار و فعالیت بپردازد. درمان زودرس می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند.

انجمن فیزیوتراپی کانادا (CPA) استفاده از تکنیک Smart را توصیه می کنندکه می تواند درمان توان بخشی برای رگ به رگ شدگی پا یا همان S.M.A.R.T مخفف کشش Stretch، حرکت Move،اضافه کردنAdditup،کاهش فشار Reduce Strain، و مشاوره با فیزیوتراپ Take to phy siothere st، است.

کشش : 

_ کشش بخش مهمی از فرآیند های درمان است

_ به بازیابی مجدد حرکت کامل کمک می کند

_ گردش خون را افزایش می دهد

_ قدرت ماهیچه ها و عضلات را باعث می شود

_ موجب حفظ انعطاف پذیری بافت نرم می شود.

کشش قوزک پا در درجه ی اول بر روی گاسترو کنمیوس و سولئوس (عضلات ساق پا) و همسترینگ (پشت ران) تمرکز می کند. اما کشش باید با گروه های دیگر عضلات در ماهیچه نظیر ماهیچه چهار سر ران (جلو ران) انجام شود.

حرکت :

شدت رگ به رگ شدن زمانی معلوم می کند که شما چه زمانی قادر به حرکت مچ پایتان خواهید بود، البته باید زمان کافی برای بهبود مجدد و ثبات رباط ها اختصاص دهید.

از انجام فعالیت هایی که باعث آسیب مفصل پا می شوند حتی اگر ورزش باشد خودداری کنید.

ایستادن یا راه رفتن، برنامه های ورزشی برای مچ رگ به رگ شده باید به تدریج آغاز شوند. برنامه های تقویتی باید شامل ورزش هایی باشد که عضلات رباط های آسیب دیده را درگیر کند.

کاهش فشار :

آخ! رگ به رگ شدگی مچ پا !
آخ! رگ به رگ شدگی مچ پا !

شما باید فاکتور های زیادی را در طول دوره ی نقاهت مد نظر داشته باشید تا بتوانید خطر ابتلا به پیچ خوردگی مجدد را به حداقل برسانید :

_ استفاده از کفش های مناسب

_ بستن مچ پا

_ اجتناب از فعالیت روی سطوح لغزنده و یا نا هموار با نور کم

صحبت کردن با فیزیوتراپ :

یک فیزیوتراپ می تواند ارزیابی کاملی از مچ پای آسیب دیده به عمل آورد و یک برنامه ی ورزشی توان بخشی متناسب با آسیب ارائه دهد.

متخصصین کلینبک فیزیوتراپی شایگان مهر با دانش کاربردی خود به آسیب دیدگان رگ به رگ شدگی مچ پا کمک کرده و باعث افزایش تحرک در تسکین درد شما را یاری می کنند.

با ما همراه باشید و مقالات بعدی ما را در این زمینه دنبال کنید.

 

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا