توان بخشی پس از عمل فیوژن ستون فقرات کمری

توان بخشی و تمرینات ورزشی مناسب نقش اساسی در بهبودی پس از عمل جراحی فیوژن ستون فقرات کمری (lumbar spinal fusion) دارد. برنامه ریزی دقیق و پیروی از برنامه فیزیوتراپی تجویز شده توسط متخصصین، بهبودی بیمار پس از این عمل جراحی را سرعت می بخشد و در طولانی مدت سبب رهایی از درد ناشی از این عمل جراحی می گردد.

در عمل جراحی فیوژن ستون فقرات کمر، یا خشک کردن مهره ها،  دو مهره به یکدیگر متصل می شوند که یک گرافت (graft) استخوانی بین دو مهره وارد می شود. مهره ها توسط صفحات فلزی (پلاک) یا پیچ ها و مهر ه های ویژه ای به هم متصل می شوند.

با انجام این عمل جراحی با حذف حرکت بین مهره ها؛ درد، بی ثباتی و ناپایداری و دیگر علائم بیماری که ستون فقرات را درگیر کرده است ، از بین می رود. از عمل جراحی فیوژن در مواردی نظیر اسکولیوز، تخریب دیسک بین مهره ای، شکستگی، عفونت، تومور استفاده می شود.

 

نگرانی بیمارانی که این عمل جراحی را انجام داده اند یا قصد انجام این عمل جراحی را دارند درباره بهبودی پس از عمل قابل درک است و به واسطه اینگونه نگرانیها بسیاری از بیماران از فعالیت داشتن پس از عمل جراحی در هراسند و حتی نمی خواهند کوچکترین حرکتی انجام دهند.

در واقعیت و برخلاف اینگونه ترسها، تحرک داشتن برای بهبودی و سرعت بخشیدن به بهبودی پس از عمل جراحی فیوژن ستون فقرات کمری ضروری است.

بسیاری از بیماران از خم شدن، بلند کردن و چرخیدن خودداری می کنند ولی فعالیت و تحرک با تمرینات و نرمشهای ورزشی نرم، آرام، پی در پی و کوتاه مدت بسیار توصیه می شود و فوائد فراوانی به دنبال دارد.

فوائد فیزیوتراپی پس از عمل جراحی فیوژن ستون فقرات کمری

برگشت محتاطانه، با دقت زیاد و تدریجی به فعالیتها و تمرینات ورزشی پس از عمل جراحی فیوژن ستون فقرات فوائد زیادی همچون موارد زیر در پی خواهد داشت:

  • حرکت عضلات حمایت کننده را فعال می سازد: به دنبال عمل جراحی یا صدمات وارد شده، عضلات کوچکتر در ناحیه ستون فقرات کمر ممکن است غیر فعال شوند. این عضلات مسئولیت مهمی در حفظ ثبات ستون فقرات دارند.
  • کششهای نرم و خفیف انعطاف پذیری را افزایش می دهد: در اثر بی تحرکی در طی زمان، دامنه حرکتی کاهش یافته و گرفتگی و سفتی عضلات بوجود می آید. کشش خیلی نرم و خفیف عضلات میانی پشت و عضلات شکمی و همچنین عضلات مفصل ران متصل به ستون فقرات و لگن؛ حتی در حرکاتی نظیر بلند شدن از روی صندلی حرکات را آسانتر می سازد. باید توجه زیادی داشت که در مراحل اولیه از هرگونه حرکت شدید جلوگیری گردد.
  • فعالیت، جریان خون را افزایش می دهد: تحرک و فعالیت گردش خون را افزایش می دهد و در نتیجه اکسیژن لازم برای بهبودی نواحی آسیب دیده فراهم می آورد. عدم وجود اکسیژن درمان و بهبودی بافتها و رشد مناسب استخوانها را که برای به نتیجه رسیدن عمل جراحی فیوژن ستون فقرات ضروری هستند را به تاخیر می اندازد.

alif-cage-implant

علاوه بر فوائد فیزیکی و بدنی، برگشت تدریجی و با دقت به فعالیتهای عادی، فوائد روحی روانی و احساسی بسیاری همانند تولید اندورفینها (endorphins) به همراه دارد. اندورفینها مواد شیمیایی آرامش بخش و مسکنی هستند که در بدن به صورت طبیعی تولید می شوند. همچنین احساس سلامت بودن بواسطه تحرک داشتن و از هوای تازه و نور آفتاب لذت بردن نیز در بهبود وضعیت روحی روانی بیماران نقش مهمی دارد.

پرهیز از فعالیتهای بدنی پس از عمل جراحی فیوژن ستون فقرات کمر بیشتر از اینکه مفید باشد به بیمار صدمه وارد خواهد کرد. اگرچه پزشکان مختلف نظرات متفاوتی در نوع و شدت تمرینات ورزشی و فعالیتهای پس از عمل جراحی فیوژن ستون فقرات کمر دارند ولی اکثر اعمال جراحی فیوژن در صورت پیروی از برنامه تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی نتایج بهتری دارند.

علاوه بر این بیماران می توانند قبل یا بعد از عمل جراحی فیوژن ستون فقرات کمر با جراح نیز مشورت و توصیه های لازم در این مورد را دریافت کنند.

همچنین پس از عمل جراحی بیماران باید از کشیدن سیگار و مصرف دخانیات خودداری کنند. نیکوتین سبب تخریب استئوبلاستها (osteoblasts) که همان سلولهای استخوان ساز هستند می شود و در بیماران سیگاری که پس از عمل جراحی دوباره به سیگار کشیدن رو می آورند عوارض پس از عمل شدیدتر ظاهر می شوند.

اگرچه عدم استعمال هرگونه دخانیات در سه ماهه اول پس از عمل جراحی بسیار مهم است ولی حتی پس از این مدت و درصورت موفقیت آمیز بودن این عمل جراحی، سیگار کشیدن منجر به دردهای ناحیه پائین کمر می شود.

نگارنده: زری هاشمی

منبع:Spine-Health

لینک منبع:http://www.spine-health.com/treatment/physical-therapy/rehabilitation-following-lumbar-fusion

 

درمان بی خوابی

19 دیدگاه دربارهٔ «توان بخشی پس از عمل فیوژن ستون فقرات کمری»

  1. جعفر حاجی حیدری

    سلام:عمل فیوژن.مهر سگمانی مهر3و4 انجام داده ه ام-1-مجاز به چه کارهایی هستم -2-کی ؟وچه نرمش هایی انجام بدهم .-3-پیاده روی درمنزل (با پای ول)چقدر؟-4-قوی نمودن پای چپ را چگونه انجام بدهم .حاج حیدری 56سال سن .کی داخل ماشین بنشینم وچند ساعت.سپاس

    1. دوست عزیز سلام.
      چه مدت از زمان عمل شما میگذرد؟
      رانندگی طولانی مدت به خصوص با ماشین های دنده ای و چرخش روی کمر وقت دنده عقب ممنوع.
      45 درجه خم شدن و چرخیدن , بند کفش بستن , دستشویی ایرانی ,روی زمین نشستن و روی زمین خوابیدن ممنوع .
      نشستن و برخاستن از صندلی و تخت را بعد از عمل پزشک یا فیزیوتراپیست برایتان توضیح داده است.لطفا رعایت شود.
      ورزش بعد از ارزیابی طول و قدرت عضلانی و بررسی مفصل های مجاور آموزش داده میشود.
      پیاده روی و راه رفتن در آب محدودیت ندارد.

  2. سلام
    من۱۶ سالمه و بیماری اسکولیوز داشتم ویه ماهی میشه که عمل کردم الان نمیدونم که باید بعد از عمل چه ورزش هایی رو انجام بدم تا اندامی بهتر داشته باشم .

    1. با سلام افرادی که پس از عمل جراحی ستون فقرات تمرین های حرکتی انجام داده اند، پس از عمل نتایج بهتری را مشاهده کرده اند.

      ورزش های حرکتی خاص شامل تقویت عضلات ستون فقرات و لگن و نیز تقویت عضلات مرکزی بدن می باشد. در مورد حرکات ورزشی برای اندام بهتر با پزشک و فیزیوتراپ خود مشورت فرمایید.

    2. شما می توانید بعد از 9-6 ماه فعالیت های ورزشی انجام دهید اما چون قدرت انعطاف پذیری مهره بعد از جراحی کم میشود لازم است از انجام ورزش های شدید مانند ورزش های رزمی خودداری کنید.

  3. با سلام،من29 سالمه، یه هفته اس که جراحی ستون فقرات انجام دادم به روش فیوژن،من نمیدونم چه کارهایی رو میتونم انجام بدم،محل جراحی من یکم برجسته تر از بقیه نقاطه، بخیه هام خوب شده و کشیده ام،اما محل عملم برجسته اس،جراح هم چون سرش خیلی شلوغه بهم وقت ملاقات نمیده

    1. سلام توان بخشی و تمرینات ورزشی مناسب نقش اساسی در بهبودی پس از عمل جراحی فیوژن ستون فقرات کمری (lumbar spinal fusion) دارد. برنامه ریزی دقیق و پیروی از برنامه فیزیوتراپی تجویز شده توسط متخصصین، بهبودی بیمار پس از این عمل جراحی را سرعت می بخشد و در طولانی مدت سبب رهایی از درد ناشی از این عمل جراحی می گردد.

  4. سلام کسایی که قوز وضعیتی شونو عمل میکنن مثه 75 درجه البته پیش دکترای دیگه بردم گفتن زیاد درجه رو زده ولی حالا کسایی که این عمل میکنن فیزتراپی برن بازم تا اخر عمرشون محدون؟دیگه مثه بقیه نمی تونن زندکی کنن ؟دیگه تا اخر عمرشکن نمی تونن خم شن؟چه محدودیت هایی تا اخر عمر دارن؟

    1. سلام دوست عزیز از طریق لینک ارائه شده سوال خود را (در تلگرام) مطرح نمایید تا پزشکان مجموعه پرژین فیزیو پاسخگویتان باشند.
      askq_bot@

  5. سلام.مامان من ۵۸ سالشه و عمل فیوژن کمری انجام داده.الان حدود ۵روز از عمل میگذره ولی درد پا،و درد سر شدیدی دارن.علت چی میتونه باشه؟
    ممنون میشم سریعتر پاسخ بدید

    1. فرزانه جعفری

      سلام دوست عزیز، با مرکز تخصصی فیزیوتراپی و توانبخشی شایگان مهر تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  6. سلام.من ده ماهه ک عمل فیوژن انجام دادم و سه تا مهرهام ثابت شده و تنگی کانال نخاعی دچارش شدم.الان بعد از ده ماه درد شدیدی رو حس میکنم تو کمرم و جای عمل.نگرانم و نمیدونم باید چیکار کنم

    1. فرزانه جعفری

      سلام دوست عزیز
      استمرار درد پس از جراحی میتواند ناشی از سه مشکل تخصصی بالقوه باشد:
      _ بخش جدا شده دیسک یا استخوان هنوز به عصب فشار می آورد
      _ انجام عمل جراحی کمر در سطح نادرستی از ستون فقرات اتفاق افتاده
      _ قطع ریشه عصب باعث آسیب بیشتری شده است
      گاهی، رفع فشار از ریشه عصب از طریق جراحی کمر باعث التهاب بیشتر ریشه عصب شده و تا زمانیکه این التهاب فرو کش نکند این درد موقتی ادامه خواهد داشت.
      بر روی برخی بیماران باید جراحی دیگری انجام شود، اما تجویز دارو یا تحریک نخاع یا ترکیبی از روش‌های درمانی غیرجراحی برای درمان بسیاری از بیماران کفایت می‌کند
      برای بررسی دقیق درد و یافتن علت، نیاز به معاینه و بررسی طبی می باشد. در صورت تمایل می توانید با مرکز تخصصی شایگان مهر تماس بگیرید تا ارزیابی رایگان برایتان انجام شود.

  7. سلام من 5ماه. پیش جراحی فیوژن در ناحیهL5وs1داشتم .گاهی اوقتت خیلی خوبم اما گاهی موقع راه رفتم مثل قبل عمل درد وارد پاهام میشه مخصوصا ساق و کف پاو کمرم سوزش داره. آیا این علائم طبیعیه تا چند وقت؟بعد ممنون اگر بگید که بعد از چند ماه میتونم خم بشم و بعد از چند وقت میتونم باردار بشم.چون فرزندی ندارم بهرحال زندگی.طبیعی نیاز به خم.شدن داره

    1. فرزانه جعفری

      سلام دوست عزیز
      باید تا 9 ماه بعد از این عمل جراحی، از فعالیت های شدید پرهیز شود. بسیاری از بیماران از خم شدن، بلند کردن و چرخیدن خودداری می کنند ولی فعالیت و تحرک با تمرینات و نرمشهای ورزشی نرم، آرام، پی در پی و کوتاه مدت بسیار توصیه می شود و فوائد فراوانی به دنبال دارد.
      دوست عزیز این که شما چه زمانی می توانید برای بارداری اقدام کنید را حتما باید متخصصی که شما را عمل کرده است بگوید، زیرا در بارداری فشار به ستون فقرات افزایش پیدا می کند و گاهی باعث ایجاد کمر درد می شود، دکتر شما باید بگوید آیا اجازه برای بارداری دارید اگر دارید چه مقدار مجازید در بارداری وزن اضافه کنید. قرص هم قبل از بارداری می توانید مصرف کنید اما در سه ماهه اول بارداری باید حتما قطع کنید.
      با آرزوی سلامتی شما

  8. سلام خسته نباشید ببخشید من کمر درد داشتم و تجویز دکترا عمل فیوژن نخاعی بوده می خواستم ببیینم درد بعد عمل چجوریه خیلیه؟چون خییلی میترسم .ممنون از اطلاعات خوبتون .

  9. سلام مامان من 48 سالشه درد مچ دست درد لگن درد مچ پا و احساس خالی شدن زانو هنگام راه رفتن دارعه

    آزمایش تراکم استخوان و ستن فقرات براش نوشتن
    مامانم خاندارند
    برای بهبود این دردها باید چیکار کنه ؟

    استراحت نیاز هست ؟

    چه ورزش هایی رو باید انجام بده ؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای پاسخ قطعی در این خصوص نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد بدون بررسی طبی نمی توانیم راهکاری در این خصوص ارائه دهیم.
      در صورت تمایل با مرکز تخصصی فیزیوتراپی و توانبخشی شایگان مهر، تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  10. با سلام وخسته نباشی ۴۴ سالمه حدود سه ماه عمل فیوژن انجام دادم مفصل ها یه کم صدا میده در ضمن میخواستم بدونم کی میتونم خم بشم فیزیوتراپی انحام دادم آیا بعد از باز شدن کمربند بازم برای خشکی کمرم فیزیوتراپی لازم دارم با تشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا