راهکارهایی برای کاهش درد زانو!

Related image

راهکارهایی برای کاهش درد زانو!

راهکارهایی برای کاهش درد زانو بدون توجه به علت بروزآن وجود دارد که دراین مقاله بنظرشما می رسد.  علت زانودرد شما ممکن است به دلیل مصدومیت یا آرتریت و یا بسیاری علل دیگرباشد.   

با رعایت نکات زیربه کاهش درد زانوی خود کمک کنید. 

  • بی تحرکی:

 استراحت بیش ازحد، ماهیچه ها را ضعیف کرده و موجب تشدید درد مفاصل می شود.  دنبال کردن ازیک برنامه ورزشی مناسب مانع ضعف عضلات می شود.  درمورد انجام حرکات ورزشی مناسب با پزشک یا فیزیوتراپ معالج خود مشورت کنید.

  • تمرینات ورزشی:

انجام تمرینات خاص عضلات زانو را انعطاف پذیری و محکم می کند.  حرکات کششی و همراه با وزنه نیزمؤثراست.  برخی از گزینه های مؤثردرتقویت عضلات زانو عبارتند از:  پیاده روی، شنا، ایروبیک درآب، دوچرخه سواری ثابت  واستفاده ازدستگاه های خاص برای زانو.  تای چی نیزممکن است به سفت شدن عضلات  کمک کند و تعادل را بهبود بخشد.

 Related image

  • پیشگیری ازافتادن:

هنگامی که زانوی شما دردناک و ضعیف است احتمال زمین خوردن بیشترمی شود. هنگام بالا رفتن ازپله دست خود را به نرده ها بگیرید.  ازنورمناسب و کافی برای دید بهتردرخانه استفاده کنید.  برای برداشتن اشیاء ازقفسه های بالا از چهارپایه یا نردبان محکم استفاده کنید.

 

  • استفاده ازکمپرس یخ:

استفاده ازکمپرس یخ و قراردادن زانو برروی سطح بالاتربه کاهش درد ناشی ازآسیب ها و یا آرتروزکمک می کند.   کمپرس یخ درکاهش ورم نیزمؤثراست.

 

  • وزن مناسب:

 اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کاهش دهید تا ازفشاروارده یه زانوهای شما کم شود.  حتی تغییرات کوچک دررژیم غذایی موجب کاهش وزن می شود. 

 

  • هنگام پیاده روی ازعصا استفاده کنید:

ازبدست گرفتن عصا خجالت نکشید. عصای دست یا عصای زیربغل فشاررا ازروی زانوبرمی دارد و به استحکام زانو کمک می کند.

 Related image

  • طب سوزنی:  طب سوزنی طب سنتی چینی است که شامل فروکردن سوزن در نقاط خاصی ازبدن است و برای از بین بردن بسیاری از انواع درد استفاده می شود.  طب سوزنی ممکن است به کاهش درد زانو کمک کند.

 

  • پوشیدن کفش مناسب:

استفاده از کفی طبی مناسب درکفش فشاررا از روی زانو کاهش می دهد.  معمولاً پزشکان توصیه می کنند که برای آرتروززانو ازکفی مناسب  کفش استفاده کنید.  دراین مورد با پزشک خود و یا فیزیوتراپ مشورت کنید. 

  • تغییردمای زانو:                                                                                                                      

48تا 72 ساعت پس از آسیب زانو تورم و بی حسی و درد را با استفاده از یک کمپرس  یخ یا نخود فرنگی منجمد کاهش دهید.   ازکمپرس سرد به مدت 15 تا 20 دقیقه سه یا چهار بار در روزاستفاده کنید. بمنظورپیشگیری ازآسیب پوست یک حوله به دورکمپرس بپیچید.  پس از آن  می توانید ازحمام آب گرم، پد گرما و یا حوله گرم به مدت 15 تا 20 دقیقه، سه یا چهار بار در روز استفاده کنید.

 

  • پیشگیری از وارد آمدن ضربه به مفاصل:

تمرینات ورزشی شدید ممکن است  آسیب بیشتری به زانوی دردناک بزند.  ازانجام ورزش های نامناسبی مانند دویدن، پریدن و کیک بوکسینگ اجتناب کنید. همچنین از انجام ورزش هایی مانند شمشیربازی و اسکات شدید که فشاربسیاری برزانو قرارمی دهد اجتناب کنید.  این ورزش ها درد را تشدید می کند و اگر به درستی انجام نشود به زانوی شما آسیب می زند. 

 

  • انجام مشاوره با متخصص:

اگر درد زانوی شما تازه شروع شده بمنظورپیشگیری ازهرگونه آسیب بیشتربه پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع: http://www.webmd.com/

مترجم و نگارنده: مینو شفیعی

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا