توانبخشی ناهنجاریهای ستون فقرات

تصویر مرتبط

توانبخشی ناهنجاری های ستون فقرات

هدف توانبخشی ناهنجاری های ستون فقرات ، حفظ عملکرد و جلوگیری از نشانه های ثانویه در کوتاه مدت و بلند مدت است.

در بیماران مبتلا به اسکولیوز، علائم و نشانه های قابل پیش بینی شامل درد و کاهش عملکرد ریوی می باشد.

امروزه آموزش مهارت های لازم برای جلوگیری از بیماری اسکولیوز در زندگی روزمره برای کودکان و نوجوانان لازم است.

ما قادر به ارائه برنامه های توانبخشی فشرده برای مدت 3 تا 5 روز هستیم. اختلالات عملکردی ثانویه بیماران مبتلا به اسکولیوز در شرایط بالینی بیمار هنوز هم نیاز به زمان 3 – 4 هفته ای دارد.

توانبخشی و درمان انحراف ستون فقرات در نوجوانان به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری شدن نیست اما در مورد بیماران مبتلا به اسکولیوز همراه با درد شدید توصیه می شود که بیمار بستری شود.

توانبخشی فرآیند کمک به فرد برای درمان و بهبود عملکرد از دست رفته پس از یک حادثه ، بیماری یا آسیب است که باعث محدودیت های عملکردی می شود.

مهندسی توانبخشی استفاده از علوم مهندسی برای طراحی ، توسعه ، تطبیق ، تست ، ارزیابی ، اعمال و توزیع راه حل های تکنولوژیکی برای مشکللت افراد معلول است. با این حال ، اصطلاح “توانبخشی” شامل مسائل روانی اجتماعی و همچنین مشارکت و استرس روانی نیز می شود.

اما چگونه می توان توانبخشی را در زمینه ناهنجاری های ستون فقرات تعریف کرد؟ ابتدا باید محدودیت های عملکردی در بیماران مبتلا به ناهنجاری های ستون فقرات را تعریف کنیم.

عملکرد و جلوگیری از علائم در کوتاه مدت و دراز مدت : در بیماران مبتلا به اسکولیوز علائم و نشانه های قابل پیش بینی شامل درد و کاهش عملکرد ریوی می باشد که ممکن است در اوایل زندگی فرد شروع شود و با بالا رفتن سن افزایش یابد.

گاهی انحناء اسکلت که در سنین بلوغ شروع می شود ، در همه طول عمر فرد ادامه دارد.

بنابراین ، برای کودکان مبتلا به اسکولیوز، اهداف بهینه درمان عبارتند از: معکوس کردن انحنا و یا جلوگیری از پیشرفت انحنا ، درد ، و اختلال عملکرد ریه در طول عمرشان.

کاهش درد با توانبخشی

نتایج بررسی های بالینی نشان داده است که اکثر بیماران نوجوان مبتلا به  اسکولیوز از درد رنج می برند.

چگونه اسکولیوز باعث درد می شود ، مشخص نیست. اما میزان درد در بیماران مبتلا به اسکولیوز به انعطاف پذیری انحنای ستون فقرات شان بستگی دارد.

عوامل مرتبط با درد عبارت هستند از عدم تعادل بدن ، بی ثباتی و آسیب پذیری ستون فقرات به علت فشار های مکانیکی.

اختلال عملکرد ریه

اسکولیوز قفسه سینه در کودکان منجر به بروز نشانه های مشخصی از اختلالات ریوی شامل کاهش توان حیاتی (VC) و اختلال در عملکرد ورزشی (EC) می شود.

از آنجا که مکانیزم عملکرد بیمار ضعیف شده و کاهش می یابد ، از تحرک دیواره قفسه سینه با افزایش سن کاسته می شود ، عملکرد ریه با توجه به میزان انحنای آن حتی زمانی که انحناد پیشرفت نمی کند ، بدتر می شود.

در موارد شدید مرگ بیمار ناشی از نارسایی تنفسی است.

اثرات کاهش عملکرد ریوی در بیماران مبتلا به اسکولیوز خفیف تا متوسط ​​شناخته شده نیست.

روند پیشرفت بیماری

هنگامی که انحنای ستون فقرات انعطاف پذیر است به تغییر شکل ستون فقرات تبدیل می شود ، یک چرخه ظریف آغاز می شود که در آن بارگیری نامتقارن پیوسته ی عناصر ستون فقرات ، پیشرفت مداوم انحنا را موجب می شود.

به طور کلی ، خطر پیشرفت چشمگیر در دوره های رشد سریع بیشتر است ، اما اغلب موارد در طول زندگی نیز پیشرفت می کنند.

بعضی افراد با انحنای ستون فقرات مشابه پس از بلوغ دچار انحنای بیشتری می شوند ، در حالی که برخی دیگر دارای انحنای نسبتاً پایدار هستند.

علل چنین تفاوت هایی ناشناخته است ، اما برخی عقیده دارند که هر چه انحنا بیشتر باشد ، احتمال پیشرفت بیماری نیز زیاد تر است.

به نظر می رسد در صورت عدم درمان اسکولیوز ، بیمار با پیش آگهی بسیار بد روبرو خواهد شد. از سوی دیگر، بررسی هایی وجود دارد که بیماری اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوان نسبت به بیماری اسکولیوز خوش خیم تر است.

بیماری اسکولیوز ایدیوپاتیک شایع ترین نوع اسکولیوز است.

روش شناسی توانبخشی در بیماران مبتلا به انحرافات ستون فقرات

درمان های فیزیکی و استفاده از ارتزهای ستون فقرات روش انتخابی است که در زمینه توانبخشی در بیماران مبتلا به ناهنجاری های ستون فقرات مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این ، حمایت روان شناختی توسط پزشک متخصص یا توسط روانشناسان ضروری است.

نقش ورزش در ترمیم ناهنجاری های ستون فقرات

درمان مبتنی بر ورزش به تنهایی یا در ترکیب با روش های دیگر ارتوپدی ، یک رویکرد منطقی برای بهبود و حفظ انعطاف پذیری و عملکرد در بیماران مبتلا به ریسک درد و اختلال عملکرد ریه است و از پیشرفت بیماری پیشگیری می کند.

توانبخشی برای ناهنجاری های ستون فقرات موجب بهبود عملکرد ریوی و کاهش درد در پاسخ به توانبخشی اسکولیوز می باشد.

تمرین های انجام شده در طی توانبخشی نیاز به وسایلی مانند پد ، چهار پایه ، حوله و …. دارد و بیمار در حالت دراز کش این تمرینات را انجام خواهد داد.

اسکولیوز یک اختلال کمری است و بنابراین کفیوز قفسه سینه باید ترمیم شود. همانطور که در عکس نشان داده شده است ، این تمرینات عضلات را تقویت می کنند تا بیمار پشتی صاف داشته باشد.

ورزش قدرت جدید با استفاده از اثرات موضعی : چرخش بیرونی بازو سمت محدب قفسه سینه و رباط ، اسکلت را در یک طرف اصلاح وبهبود می بخشد.

چرخش داخلی بازو به سمت مقعر سینه ، کفیوزی را بهبود می بخشد.

استفاده از بریس برای اصلاح انحراف ستون فقرات : همانطور که در این شکل دیده می شود ، تغییر شکل تنه نشان داده شده است. یکی از گزینه هایی که قادر به اصلاح ستون فقرات و انحراف بالینی تنه می باشد استفاده از بریس است.

نتیجه تصویری برای تصاویر  استفاده از بریس برای اصلاح انحراف ستون فقرات

نمونه ای از یک بیمار با یک اصلاح مقدماتی در میانه چپ کمر : در ابتدا با 38 درجه ، جبران ظاهر با 18 درجه و در نهایت راست پس از از بین بردن (در 16 سالگی) که متعادل شده است.

درمان توانبخشی گروهی : برنامه خاصی به بیماران آموزش داده شده است تا آنها بتوانند دستورالعمل درمانگر را به صورت گروهی دنبال کنند.

میزان پیشرفت در توانبخشی بیماران به صورت گروهی به طور قابل توجهی کاهش یافته است ؛ با این حال ، هنوز هم نسبت بالایی از پیشرفت بیماران پس از توانبخشی در بیمارستان مشاهده می شود.

بر خلاف نوجوانان یا کودکان مبتلا به اسکولیوز، که پس از توانبخشی کوتاه مدت نتایج سودمند کسب می کنند ، اختلالات عملکردی ثانویه بیماران مبتلا به اسکولیوز ممکن است نیاز به زمان 3 تا4 هفته ای در وضعیت بالینی بیمارستانی داشته باشد.

همچنین به منظور مقابله با اختلالات و نیز محدودیت های جسمی مانند درد مزمن و اختلال قلب و عروق ، ضروری است که درمان های روحی – اجتماعی برای بیماران صورت بگیرد.

آموزش در زمینه توانبخشی کوتاه مدت اسکولیوزیس به منظور اصلاح وضعت بیماران در فعالیت های روزمره زندگی به عنوان لازم است.

اصلاح وضعیت در حالت های ایستاده ، نشسته و راه رفتن ضروری است تا بیماران بتوانند در هنگام فعالیت های روزمره از پیشروی انحنای ستون فقرات خود جلوگیری کنند.

نتیجه تصویری برای تصاویر  استفاده از بریس برای اصلاح انحراف ستون فقرات

ورزش قدرت جدید برای بهبود وکنترل موضعی بیمار تحت درمان : این تمرین ، “قورباغه در برکه” نام دارد و از این ورزش برای دستیابی به مهارت های لازم برای بهبود کنترل موضعی بیمار در زمان ابتلا به اسکولیوزیس استفاده می شود.

آموزش حرکات اصلاحی در طی پیاده روی : اصلاح اسکولیوز سه بعدی می تواند در موقعیت نشسته و همچنین موقعیت ایستاده انجام شود، با این حال بهترین اصلاح باید برای تغییر شکل ستون فقرات و تنه در طی راه رفتن صورت بگیرد.

متخصص توانبخشی بیمار باید از مهارت های روان شناختی بالایی برخوردار باشد. زیرا درمان نشدن بیمار می تواند در نتیجه اشتباه پزشک باشد.

توانبخشی نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به درد مزمن پشت

نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به درد مزمن کمر ، نیاز به درمان فیزیکی و روانشناختی دارند. بعضی اوقات ، استفاده از بریس های مخصوص نیز برای بیماران ضروری است.

اگر چه درمان درد های مزمن در محیط بستری بیماران مبتلا به اسکولیوز ضروری نیست ، اما توجه داشته باشی که محیط مناسبی برای درمان باید انتخاب شود.

زیرا این بیماران هم زمان با دو مسئله متفاوت روبرو هستند ، تغییر شکل و درد که نیاز به روش های پیچیده تر از درمان درد دارد.

هدف اصلی از توانبخشی بیماران بالغ مبتلا به درد تغییر شکل ستون فقرات ، حفظ توانایی کار کردن و فعالیت در بیماران در درازمدت می باشد.

نوجوانان و بزرگسالان با اختلالات تنفسی بازدارنده

نوجوانان و بزرگسالانی که دارای اختلالات تنفسی بازدارنده هستند ، اغلب دچار تغییر شکل شديد قفسه سینه و عدم تحرک و قدرت حیاتی هستند.

این مشکلات تنها در مراکز تخصصی با دانش برتر در زمینه توانبخشی تنفسی مانند کلینیک فیزیوتراپی شایگان مهر حل می شود.

ظرفیت حیاتی ، تحرک متقابل و عملکرد قلبی و عروقی با برنامه درمانی توانبخشی سرپایی 6 هفته ای بهبود می یابد.

در این گروه از بیماران توانبخشی بستری با دو مسئله متفاوت در همان زمان روبرو هستیم. ناهنجاری و اختلال تنفسی بازدارنده ، که به تناسب تغییر شکل قفسه سینه ممکن است نیاز به روش های پیچیده تر درمانی داشته باشد.

توانبخشی بعد از جراحی

نتیجه تصویری برای تصاویر  درد مزمن کمر

توانبخشی پس از جراحی به ندرت ضروری است. از یک سو تحرک مستقیم پس از عمل و فعالیت های بیماران به منظور تضمین بهبودی و تثبیت ساختار استخوانی باید برای یک سال محدود شود. از سوی دیگر، تحرک ستون فقرات به طور کلی و در سطح سگمنتال نیز عمدتاً پس از عمل کاهش می یابد.

مشکلات مهره هایی که عمل همجوشی بر روی آنها انجام شده نمی تواند به وسیله روش های فیزیکی برطرف شود ، دستکاری بخش های متصل شده ممنوع است و درد ناشی از مشکلات پس از جراحی باید بدون فشار آوردن به منطقه جراحی شده برطرف شود.

با این حال ، شواهدی وجود دارد که بیمارانی که دچار درد مزمن کمر هستند می توانند از توانبخشی استفاده کنند.

مناطق فیوژن شده ستون فقرات می تواند تثبیت شود و بدیهی است که درد می تواند کاهش یابد.

برای توانبخشی بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند ، فقط مراکز تخصصی توصیه می شوند که حداکثر سلامت بیمار را تضمین می کنند.

توانبخشی با کیفیت بالا با کمک تمرینات ، آموزش و بریس هایی با کیفیت بالا می تواند هزینه های ناشی از مداخلات جراحی را کاهش دهد.

در نهایت ، مداخله جراحی پس از درمان های محافظه کارانه با کیفیت پایین باعث ایجاد بیشترین هزینه ها می شود.

نقش فیزیوتراپی و توانبخشی در بهبود انحنای ستون فقرات

نتیجه تصویری برای تصاویر  فیزیوتراپی و توانبخشی در بهبود انحنای ستون فقرات

فیزیوتراپی در درمان بیماران مبتلا به اسکولیوز سودمند است. استفاده از بریس می تواند مانع پیشرفت بیماری شود.

درمان و توانبخشی برای نوجوانان با انحرافات ستون فقرات پیشرفت قابل توجهی دارد.

توانبخشی در بیماران بستری مبتلا به ناهنجاری های ستون فقرات و درد و یا اختلال تنفسی بازدارنده محدود می باشد.

کلینیک تخصصی فیزیوتراپی شایگان مهر بهترین مرکز تخصصی فیزیوتراپی و توانبخشی در تهران

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا