لوپوس در زنان باردار و خطرات و عوارض احتمالی آن

لوپوس در زنان باردار و خطرات و عوارض احتمالی آن

لوپوس در زنان باردار

لوپوس در دوران بارداری : پزشکان بارها توصیه کرده اند که زنان مبتلا به لوپوس به علت خطرات بالقوه برای مادر و نوزاد ،  بهتر است که باردار نشوند. اما در حالی که بارداری زنان مبتلا به لوپوس هنوز هم با خطراتی روبرو است ، اکثر زنان مبتلا به این بیماری التهابی با خیال راحت باردار می شوند و می توانند نوزادان سالم داشته باشند.

اگر لوپوس دارید و در مورد بارداری فکر می کنید ، در اینجا آنچه که شما باید در مورد خطرات و عوارض احتمالی این بیماری بدانید را  می خوانید.

 

آماده شدن برای بارداری

اولین قدم برای رسیدن به حاملگی و نوزاد سالم قبل از اینکه باردار شوید ، شروع می شود. اگر می خواهید باردار شوید  به موارد زیر توجه فرمایید :

 

اطمینان از اینکه بیماری لوپوس شما تحت کنترل است. هر چه شما سالم تر باشید ، شانس شما برای دوران بارداری و جنین سالم بیشتر می شود.  بارداری باعث ایجاد بار اضافی در کلیه ها می شود. داشتن بیماری کلیوی فعال ممکن است باعث بروز مشکلاتی در دوران بارداری شود و حتی ممکن است منجر به از دست رفتن جنین شود. بنابراین در صورت امکان ، تا زمانی که لوپوس شما حداقل برای شش ماه تحت کنترل باشد ، از باردار شدن پیشگیری کنید.  این امر به ویژه برای بیماری کلیوی مرتبط با لوپوس دارای اهمیت می باشد.

 

بررسی داروها با پزشک معالج   مصرف برخی از داروها در حین بارداری ایمن است.  اما برخی دیگر از داروها ممکن است به جنین  آسیب برسانند. ممکن است قبل از اینکه باردار شوید ، پزشک مصرف بعضی از داروها را متوقف کند یا دوز آن را تغییر دهد. داروهایی که نباید در دوران بارداری مورد استفاده قرار بگیرند عبارت هستند از :

  • متوترکسات ،
  • سیکلوفسفامید ،
  • مایکوفنولات مفتیل ،
  • لفلونومید ،
  • وارفارین.

بعضی از داروها نیز قبل از اینکه باردار شوید ، باید متوقف شوند.

 

انتخاب پزشک متخصص زنان و زایمان با تجربه  برای حاملگی های با خطر بالا یک پزشک با تجربه را انتخاب کنید. از آنجایی که لوپوس ممکن است برخی از خطرات و عوارضی از جمله فشار خون ناشی از بارداری و زایمان زودرس را به همراه داشته باشد ، شما نیاز به یک متخصص زنان و زایمان با تجربه در حاملگی با ریسک بالا دارید.  در صورت امکان ، قبل از بارداری با متخصص زنان و زایمان خود ملاقات کنید.

 

مدیریت مشکلات بارداری

گذرانیدن دوره های پری ناتال برای همه زنان مهم است. اما گذراندن این دوره ها به خصوص برای زنان باردار مبتلا به بیماری لوپوس  بسیار اهمیت دارد .  به این دلیل که با شرکت در این دوره ها می توان از بسیاری از مشکلات بالقوه پیشگیری کرد یا آنها را بهتر درمان کرد. در اینجا برخی از مشکلات که ممکن است در دوران بارداری اتفاق بیفتد و لازم است که شما از آن آگاه باشید :

 

دوره عود بیماری.  برخی از زنان در طول حاملگی بهبود علائم لوپوس را گزارش می دهند. اما عود بیماری لوپوس در دوران بارداری در میان حدود 30٪ از زنان رخ می دهد. دوره های افزایش فعالیت بیماری اغلب در طی چند ماه اول پس از زایمان رخ می دهد. تحقیقات نشان می دهد که پیشگیری از بارداری تا زمانی که بیماری لوپوس شما به مدت حداقل شش ماه کنترل شود ، خطر بازگشت بیماری را در طول بارداری شما کاهش می دهد.

در اغلب موارد عود بیماری در دوران بارداری  خفیف می باشد.   دکتر معالج شما اغلب می تواند بازگشت بیماری را با تجویز دوز پایینی از کورتیکواستروئید ها درمان کند. 

عوارض فشار خون بالا عوارض ناشی از فشار خون بالا می تواند تا 20٪ زنان باردار مبتلا به لوپوس را تحت تأثیر قرار دهد. فشار خون ممکن است در دوران حاملگی افزایش پیدا کند.  بالا بودن  فشار خون  همچنین می تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش دهد. پره اکلامپسی یک بیماری خطرناک  است که همراه با افزایش ناگهانی فشار خون یا پروتئین در ادرار یا هر دو مورد صورت می گیرد.

پره اکلامپسی در حدود یک بار از هر پنج بار حاملگی در زنان مبتلا به لوپوس اتفاق می افتد.  پره اکلامپسی نیاز به درمان سریع و بیرون آوردن جنین دارد. این بیماری در زنان با بیماری کلیوی یا فشار خون بالا و زنان سیگاری بیشتر اتفاق می افتد.

 

 سقط جنین تقریباً یکی از هر پنج بار حاملگی لوپوس با سقط جنین پایان می یابد. احتمال سقط جنین در زنان مبتلا به فشارخون بالا ، لوپوس فعال و بیماری کلیوی فعال ، بیشتر است. سقط جنین همچنین می تواند در نتیجه آنتی بادی های ضد فسفولیپید اتفاق بیفتد. این یک نوع آنتی بادی است که تمایل به ایجاد لخته های خون در رگ ها و شریان ها را افزایش می دهد.

یکی دیگر از مشکلاتی که به علت سندروم آنتی فسفولیپید ایجاد می شود تشکیل لخته در رگ ها وشریان های جفت می باشد که به سقط جنین منجر می شود. این بیماری یکی از علل عمده سقط جنین هایی است که علت خاص دیگری برای آن پیدا نشده است. به همین دلیل ،  مهم است که آنتی بادی ها کنترل بشوند.   این امر به ویژه برای زنانی که پیش از این نیز سقط جنین داشته اند ، اهمیت دارد.

اگر آنتی بادی ها در بدن زن باردار یافت شوند ، ممکن است دکتر معالج شما داروهای رقیق کننده خون برای تان تجویز کند. این داروها به جلوگیری از تشکیل لخته ها کمک می کند. با استفاده از این داروها ،  حدود 80 درصد از زنان از خطر سقط جنین رها می شوند.

 سقط جنین  

زایمان زودرس حدود یک نفر از هر سه زن باردار مبتلا به بیماری لوپوس دچار زایمان زودرس می شود. این به معنای زایمان قبل از پایان هفته 37 ام حاملگی است. زایمان زود رس بیشتر در زنان مبتلا به پره اکلامپسی ، آنتی بادی های ضد فسفولیپید و لوپوس فعال اتفاق می افتد. مهم است که شما از علائم زودرس زایمان اطلاع داشته باشید.  این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • كمر درد ،
  • فشار لگن ،
  • خونریزی یا دفع مایع روشن از واژن ،
  • انقباضات شکمی ،
  • انقباض هر 10 دقیقه یا بیشتر رخ دهد.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید ،  بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

 

زنان مبتلا به لوپوس ممکن است بیشتر از سایرین به عوارض حاملگی دار شوند.  همچنین  آنها در مقایسه با زنان سالم ، احتمال بیشتری برای به دنیا آوردن  نوزادی با نقص مادرزادی یا عقب ماندگی ذهنی دارند.

 

مراجعه منظم به پزشک. به طور مرتب به پزشک خود مراجعه کنید.  با این کار پزشک می تواند به تشخیص ناهنجاری ها کمک کند ،  رشد کودک را کنترل کند و خیال شما را راحت کند.

حدود 25 درصد ازحاملگی ها در زنان مبتلا به لوپوس ممکن است باعث تولد نوزاد نارس شود. و بین 20 تا 30 درصد از زنان مبتلا به لوپوس ، پره اکلامپسی را تجربه خواهند کرد. پره اکلامپسی یک افزایش ناگهانی در فشار خون و  پروتئین در ادرار است که منجر به تورم در بافت های بدن می شود. پره اکلامپسی اغلب نیاز به درمان فوری دارد و تنها با خروج جنین درمان می شود.

بنابراین مراجعه منظم برای کنترل فشار خون و پروتئین و سایرموارد به پزشک بسیار اهمیت دارد.    پزشک شما همچنین می توانید از طریق سونوگرافی یا اولتارسوند ، که برای شما و جنین بی ضرر است ، رشد کودک شما را کنترل کند.

 

خستگی ناشی از لوپوس  حاملگی می تواند فشار زیادی به بدن زن باردار بیاورد.   و لوپوس می تواند مشکلاتی را در دوران بارداری اضافه کند.  استراحت به اندازه کافی بسیار مهم است. زنان مبتلا به لوپوس نباید اضافه وزن بیش ازحد معمول در دوران بارداری داشته باشند. همچنین  باید یک رژیم متعادل و سالم غذایی را دنبال کنند. اگر احساس خستگی یا درد دارید ، آماده باشید که فعالیت ها و روال عادی زندگی خود را تغییر دهید

 

 

آمادگی داشتن برای احتمال زایمان زودرس. حدود 50٪ از   زنان باردار مبتلا به لوپوس به دلیل عوارض ناشی از این بیماری پیش از موعد زایمان می کنند.  یک بیمارستان تخصصی یا زایشگاه را انتخاب کنید که اگر نوزاد شما با مشکلاتی به دنیا آمد بتوانید او را در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بستری کنید.  نوزادی که زودتر از موقع به دنیا می آید ،  باید در یک بیمارستان تخصصی  مراقبت از نوزادان رسیدگی شود.

 

تغییر داروهای لوپوس   داروهای لوپوس را برای محافظت از بارداری خود تغییر دهید. پزشک شما می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد یک برنامه درمانی لوپوس که برای جنین شما ایمن باشد  ، کمک کند.

هیدروکسی کلروکین Plaquenil  و پردنیزون داروهایی هستند که برای درمان لوپوس در دوران حاملگی در نظر گرفته می شوند. متوترکسات و سیکلوفسفامید  Cytoxan  نباید در دوران بارداری استفاده شوند. و باید حداقل یک ماه قبل از بارداری مصرف آن را قطع کنید. از دکتر خود بخواهید که در مورد مزایا و خطرات داروهای مورد مصرف تان راهنمایی لازم را به شما ارائه دهد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

لینک منبع 

 

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا