آسیب رباط صلیبی: فیزیوتراپی رباط صلیبی | ورزشهای فیزیوتراپی رباط صلیبی

آسیب رباط صلیبی چیست؟

رباط صلیبی قدامی یا رباط متقاطع جلویی (ACL) شما یکی از چهار رباط اصلی زانو است که برای ثبات مفصل زانو بسیار مهم هستند. رباط صلیبی قدامی از مواد فیبری سخت و کارکردهایی برای کنترل حرکت بیش از حد زانو با محدود کردن تحرک مفصل، ساخته شده است.

یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به مفصل زانو ، آسیب رباط صلیبی قدامی یا پارگی رباط صلیبی است. از بین چهار رباط اصلی زانو ، آسیب یا پارگی رباط صلیبی قدامی ناتوان کننده ترین آسیب رباط زانو به شمار می رود.

 

چه عواملی منجر به آسیب رباط صلیبی قدامی می شود؟

درمان پارگی رباط صلیبی با فیزیوتراپی
عکس پارگی رباط صلیبی

آسیب رباط صلیبی قدامی معمولاً یک آسیب زانو ناشی از ورزش است. حدود 80 درصد پارگی های رباط صلیبی قدامی مربوط به ورزش و آسیب های “غیر تماسی” است. این بدان معناست که آسیب دیدگی بدون تماس بازیکن دیگر اتفاق می افتد، مانند تکل در فوتبال.

اکثر اوقات پارگی رباط صلیبی قدامی در هنگام حرکت یا فرود در حین یک پرش اتفاق می افتد. هنگامی که رباط صلیبی قدامی تان پاره شود ، زانو به شدت به سمت جلو یا عقل رانده می شود.

اثبات شده است که ورزشکاران زن هنگام شرکت در ورزش های رقابتی ، ریسک بیشتری در پارگی رباط صلیبی قدامی دارند. متأسفانه ، درک این که چرا زنان بیشتر مستعد آسیب رباط صلیبی قدامی هستند، نامشخص است. برخی گمانه زنی ها در این زمینه وجود دارد که علت آن بیومکانیکی ، استحکامی و از حیث هورمونی است. در حقیقت ، علت آن احتمالاً مجموعه ای از هر سه عامل است.

 

چه ورزش هایی دارای صدمات بالای رباط صلیبی قدامی هستند؟

کریس رونالدو
پارگی رباط صلیبی در فوتبال

بسیاری از ورزش ها برای انجام مانورهای رایج مانند کاتینگ و چرخش های ناگهانی به رباط صلیبی قدامی عملکردی نیاز دارند.

این ورزش های پر تقاضا شامل فوتبال ، راگبی ، نتبال ، فوتبال تاچ ، بسکتبال ، تنیس ، والیبال ، هاکی ، رقص ، ژیمناستیک و موارد دیگر است. شما ممکن است بتوانید فعالیت های روزمره عادی خود را بدون رباط صلیبی قدامی سالم اجرا کنید ، اما پرداختن به این ورزش های پر تقاضا با وجود چنین مشکلی ممکن است کار دشواری باشد.

بنابراین ، ورزشکاران برای بازگشت به سطح رقابت قبلی خود ، اغلب با تصمیم انجام عمل جراحی مواجه می شوند. اثبات شده است که آسیب های رباط صلیبی قدامی منجر به قطع ادامه کار در بسیاری از مشاغل آتیه دار ورزشی می شود.

 

علائم آسیب رباط صلیبی قدامی چیست؟

تشخیص پارگی رباط صلیبی قدامی با روش های مختلفی انجام می شود. بیمارانی که دارای پارگی رباط صلیبی قدامی هستند ، معمولاً ادامه فعالیت ورزشی خود را معلق می کنند.

آنها ممکن است صدایی شبیه “پوپ” را در زانوی خود احساس کرده یا شنیده باشند و اصطلاحا زانوی شان خالی می کند. پارگی رباط صلیبی قدامی منجر به تورم و درد قابل توجهی در زانو می شود.

 

چگونه آسیب رباط صلیبی قدامی تشخیص داده می شود؟

در معاینه بالینی زانو ، فیزیوتراپیست یا پزشک ورزشی شما به دنبال علائم ناپایداری رباط صلیبی قدامی خواهد بود. این آزمایشات ویژه ، فشار را بر روی رباط صلیبی قدامی قرار می دهد و می تواند آسیب یا پارگی رباط متقاطع قدامی را تشخیص دهد.

همچنین ممکن است برای تعیین پارگی رباط صلیبی قدامی از MRI ​​استفاده شود. در ام آر آی همچنین به دنبال علائم هرگونه صدمات همراه در زانو مانند کبودی استخوان یا آسیب منیسک می باشند که به طور معمول همراه با پارگی رباط متقاطع قدامی اتفاق می افتد.

از نظر بالینی، اشعه ایکس در تشخیص پارگی رباط متقاطع قدامی ارزش کمی دارد.

 

چگونه آسیب رباط متقاطع قدامی درمان می شود؟

بسیاری از افراد مبتلا به پارگی رباط صلیبی قدامی در طی چند روز یا چند هفته ابتدایی آسیب احساس بهتری پیدا می کنند و علائم شان تخفیف می یابد. این افراد ممکن است احساس کنند که زانوی آنها دوباره به حالت طبیعی خود بازگشته است؛ زیرا تورم موجود مرتفع شده است. با این حال ، رفته رفته ممکن است مشکلات شما در زمینه بی ثباتی زانو و خالی کردن زانو شروع به تظاهر کند یا بدتر شود.

پارگی های رباط صلیبی قدامی لزوماً نیازی به جراحی بازسازی زانو ندارند. قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی ، چندین عامل مهم وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • سن تان چقدر است؟
  • آیا به طور مرتب ورزش یا فعالیت هایی را انجام می دهید که به طور عادی به کاربرد رباط صلیبی قدامی نیاز داشته باشد؟
  • آیا ناپایداری زانو را تجربه می کنید؟
  • برنامه های تان برای آینده چیست؟

اگر در یک ورزش چند سویه که نیاز به رباط متقاطع قدامی دارد، شرکت نمی کنید و زانوی ناپایداری هم ندارید ، ممکن است به جراحی ACL نیازی نداشته باشید.

 

فیزیوتراپی رباط صلیبی

درمان پارگی رباط صلیبی با فیزیوتراپی
فیزیوتراپی رباط صلیبی

بهترین راه برای پیشگیری از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی ، انجام یک برنامه جامع توانبخشی زانو برای رباط صلیبی است که شامل تقویت پا ، تمرینات حس عمقی و تعادلی سطح بالا ، به علاوه چابکی (یکی از قابلیت‌ هایی است که در حیطه آمادگی حرکتی قرار دارد) ویژه ورزش و تقویت عملکرد است. فیزیوتراپیست ورزشی شما متخصصی است که تمرینات و ورزش مناسب برای پارگی رباط صلیبی زانو را تجویز می کند.

مرکز فیزیوتراپی شایگان مهر یک برنامه توانبخشی زانو جهت رسیدگی به صدمات مرتبط با رباط متقاطع قدامی برای بیمارانی که مایلند از جراحی بازسازی ACL به اجتناب کنند یا آن را به تعویق بیاندازند ، تدوین کرده است.

تماس با ما – مرکز فوق تخصصی درمان درد و دیسک کمر و گردن

فیزیوتراپی رباط متقاطع شما با اهداف زیر صورت می پذیرد:

  • کاهش درد و التهاب
  • عادی سازی دامنه حرکت مفاصل
  • تقویت زانو شامل تقویت عضلات چهار سر و همسترینگ زانو
  • تقویت اندام تحتانی شامل عضلات ساق ، هیپ و لگن
  • بهبود تراز بندی کشکک زانو
  • عادی سازی طول عضلات
  • بهبود حس عمقی و تعادلی و همچنین چابکی
  • بهبود تکنیک و عملکرد های حرکتی مانند راه رفتن ، دویدن ، اسکوات ، بالا و پایین پریدن
  • به حداقل رساندن احتمال آسیب مجدد زانو

ما اکیداً پیشنهاد می کنیم بعد از معاینه کامل آسیب دیدگی زانو، در مورد آسیب زانوی خود با یک پزشک مانند فیزیوتراپیست ورزشی ، پزشک ورزشی یا جراح زانو مشورت کنید.

 

8 ورزش مناسب برای پارگی رباط صلیبی زانو

هزینه عمل پارگی رباط صلیبی
ورزش مناسب برای پارگی رباط صلیبی زانو

آسیب رباط صلیبی قدامی می تواند به اندازه ای که نامش پیچیده است، پیچیده باشد. این شامل رباطی در وسط زانو است که مانع از بیرون آمدن استخوان ساق در جلوی استخوان ران می شود. آسیب رباط متقاطع قدامی در اثر کشش بیش از حد یا پارگی جزئی یا بسیار شدید این رباط ، ایجاد می شود.

آسیب رباط صلیبی قدامی بر ثبات زانوی شما تأثیر می گذارد ، در نتیجه استقامت پا از بین می رود و در دامنه حرکت زانو محدودیت به وجود می آید. در آسیب و پارگی شدید این رباط اغلب برای بازگرداندن کامل دامنه حرکتی تان به عمل جراحی و توانبخشی گسترده نیاز است.

 

فیزیوتراپی در منزل برای صدمات رباط متقاطع قدامی

عمل نکردن رباط صلیبی
فیزیوتراپی در منزل

در صورت مواجهه با آسیب رباط صلیبی قدامی ، تمرین های متعددی وجود دارد که می توانید آنها را در خانه انجام دهید تا قدرت و دامنه حرکت خود را بهبود بخشید، بدون اینکه باعث آسیب بیشتر به رباط متقاطع قدامی تان شوید. در صورت لزوم یا در رابطه با انجام فیزیوتراپی زانو به طور مداوم ، این تمرینات را می توانید قبل از عمل انجام دهید.

هدف از این کار جلوگیری از فشرده شدن زانو یا هرگونه ورزش است که ممکن است دارای وزن باشد. درعوض ، باید در حالی که به تدریج دامنه حرکت خود را گسترش می دهید تا زانوی تان اصطلاحا “فریز نشود” روی تقویت عضلات اطراف زانو یا چهار سر زانو (اسکواد) و همسترینگ (همسز) تمرکز کنید.

با انجام این تمرینات در خانه (یا در صورت امکان با حضور پزشک یا فیزیوتراپیست در منزل) می توانید بهتر برای عمل جراحی آماده شوید و یا از مزایای کامل یک برنامه توانبخشی سازمان یافته بهره منده شوید.

در اینجا سه تا از ​​بهترین (و ایمن ترین) تمرینات ورزشی مناسب منزل برای درمان آسیب رباط صلیبی قدامی برای شروع کار وجود دارد:

  • اسلایدهای پاشنه بدون تحمل وزن باعث گسترش زانو می شوند. در حالی که پاهای خود را باز کرده اید، روی زمین بنشینید. در حالی که پاشنه پا را روی زمین قرار داده اید، زانوی آسیب دیده را به آرامی به سمت خود خم کنید. به آرامی پا را به حالت اول برگردانید و این کار را 10 مرتبه تکرار کنید.
  • انقباضات ایزومتریک عضلات چهار سر زانو که به صورت نشسته انجام می شود. برای این کار ، لازم است روی زمین بنشینید و پای مصدوم خود را دراز و پای دیگر خود را خم کنید. اکنون به آرامی عضلات چهار سر زانوی آسیب دیده را بدون حرکت دادن پا و به مدت 10 ثانیه منقبض کنید و سپس رها کنید. این کار را 10 مرتبه تکرار کنید.
  • خم کردن زانوی آسیب دیده حین دراز کشیدن روی شکم با پاهای صاف. اکنون زانوی مصدوم خود را خم کرده و پاشنه خود را به سمت باسن خود بکشید. پنج ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. این کار را 10 مرتبه تکرار کنید.

وقتی برای اولین بار شروع به انجام این تمرینات می کنید ، ضرب المثل “نابرده رنج، گنج میسر نمی شود” را به یاد آورید. چرا که به احتمال زیاد هنگام ورزش عضلات چهار سر و همسترینگ احساس ناراحتی خواهید کرد. از هر حرکتی که باعث ایجاد درد شدید شود، خودداری کنید. فشار بیش از حد زیاد می تواند شرایط تان را بدتر کند و باعث طولانی تر شدن زمان ریکاوری شود.

 

ورزشهای فیزیوتراپی رباط صلیبی برای بعد از فروکش کردن تورم

همانطور که تورم زانو شروع به فروکش کردن می کند ، باید به تدریج بتوانید بدون در نظر گرفتن پای آسیب دیده ، روی هر دو پا به طور مستقیم بایستید. وقتی کاملاً قادر به انجام این کار شدید ، می توانید تمرین های زیر را نیز اضافه کنید:

  • تقویت زانوی غیر فعال به دو صندلی با ارتفاع یکسان احتیاج دارند. صندلی ها را رو به روی یکدیگر با فاصله کمی کوتاه تر از طول پاهای خود قرار دهید. روی یک صندلی بنشینید و پاشنه خود را روی صندلی دیگر قرار دهید. پای خود را شل کنید و اجازه دهید زانوی تان صاف شود. روزانه یک تا دو دقیقه چند بار در روز این کار را انجام دهید تا به تدریج عضلات همسترینگ تان کشیده شوید.
  • پاشنه پا را در حین ایستادن بالا ببرید. با قرار دادن یک دست بر پشت صندلی تعادل تان را حفظ کنید. حالا پاشنه پیا مصدوم خود را به آرامی بلند کنید و بر روی پنجه پا بایستید. پنج تا 10 ثانیه در همین حالت بمانید. پاشنه های خود را به آرامی پایین بیاورید. این کار را 10 مرتبه تکرار کنید.
  • در حالی که یک میز محکم را با هر دو دست نگه داشته اید، اسکوات نیمه انجام دهید. پاهای خود به عرض شانه باز کنید ، به آرامی زانوها را خم کرده و باسن خود را به حالت نیم اسکوات پایین بیاورید. به مدت 10 ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی به حالت ایستاده برگردید. این کار را 10 مرتبه تکرار کنید.
  • به یک ترابند یا طول یک باند ورزشی نیاز دارید. برای شروع ، یک سر ترابند را به دور پایه میز و سر دیگر را دور مچ پای مصدوم خود حلقه کنید. (به طور متناوب ، هر دو انتهای نوار ورزشی را دور پایه میز و مچ پای مصدوم خود را در قسمت انتهایی حلقه قرار دهید.) روبروی میز ، به آرامی زانوی خود را در حدود 45 درجه در برابر مقاومت پایه خم کنید. چند ثانیه نگه دارید و به آرامی به حالت ایستاده برگردید. این کار را 10 مرتبه تکرار کنید.
  • ایستادن روی یک پا، یک روش عالی برای ایجاد و ارزیابی قدرت و تعادل شماست. این کار را با بلند کردن پای سالم و ایستادن یک پا بر روی پای مصدوم به مدت 10 ثانیه انجام دهید. این تمرین ممکن است در ابتدا چندان آسان نباشد ، اما با گذشت زمان و صبر ، باید طی چندین هفته قادر باشید این کار را انجام دهید.

 

جراحی رباط صلیبی قدامی

هزینه عمل پارگی رباط صلیبی
عمل پارگی رباط صلیبی

عمل جراحی معمول برای پارگی رباط متقاطع قدامی ، جراحی بازسازی ACL نامیده می شود. ترمیم رباط صلیبی قدامی به ندرت امکان پذیر است ، بنابراین رباط صلیبی قدامی با استفاده از یک تاندون یا رباط دیگر برای جایگزینی با رباط پاره شده بازسازی می شود. گزینه های مختلفی برای نحوه انجام جراحی ACL وجود دارد.

مهمترین انتخاب، نوع پیوند مورد استفاده در جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی پاره شده است. همچنین در این روش تغییرات دارای تنع بسیاری است ، مانند متد بازسازی دابل باندل (double-bundle) رباط صلیبی قدامی.

ممکن است درباره روش لارس نیز چیزهایی شنیده باشید که نوعی روش جدید بازسازی رباط متقاطع قدامی است. تنها در برخی موارد ، اما مطمئناً نه در بیشتر موارد ، در ترمیم پارگی رباط صلیبی قدامی می توان بخش کوچکی از باقیمانده رباط قدیمی را به عنوان بخشی از متد ترمیم استفاده کرد که همین امر می تواند سرعت بهبودی شما را تسریع بخشد. تنها جراح تان می تواند تشخیص دهد که که آیا روش لارس، گزینه مناسبی برای شما به شمار می رود یا خطر. خطر پارگی مجدد بسیار زیاد است.

خطرات جراحی ACL شامل موارد زیر است:

  • عفونت
  • بی ثباتی و درد مداوم زانو
  • سفتی زانو
  • سختی در بازگشت به سطح فعالیت قبلی تان

خبر خوب این است که بیش از 90٪ بیماران پیامدهای جراحی ACL را تجربه نمی کنند.

 

توانبخشی و فیزیوتراپی زانو بعد از عمل

توانبخشی و فیزیوتراپی زانو بعد از عمل یکی از مهم ترین عوامل در موفقیت جراحی بازسازی ACL است که در عین حال غالباً بسیاری از آن غفلت می کنند. موفق ترین و سریع ترین نتایج توسط راهنمایی ها و نظارت یک فیزیوتراپیست ورزشی با تجربه حاصل می گردد.

توانبخشی و فیزیوتراپی زانو بعد از عمل ACL بر بازیابی کامل حرکت ، قدرت ، مقاومت و استقامت در زانو متمرکز است. همچنین به تعادل ، حس عمقی و مهارت آموزی چابکی نیاز دارید که به نیازهای ورزشی یا عملکردی خاص شما منحصر می شود.

فیزیوتراپیست ورزشی شما در این زمینه متخصص است. ما پیشنهاد می کنیم برای دریافت بهترین مشاوره در خصوص شرایط خود به این لینک مراجعه کنید.

 

آسیب های رباط صلیبی قدامی در کودکان

جراحی بازسازی ACL یک درمان استاندارد برای افراد جوان و فعال است که دارای پارگی رباط صلیبی قدامی هستند. اما وقتی بسیار جوان هستید و استخوان های شما هنوز در حال رشد هستند چه ؟

آیا باید جراحی ACL را تا بزرگتر شدن کودک به تأخیر انداخت ، یا بازسازی ACL باید قبل از بلوغ اسکلتی انجام شود؟

نگرانی عمده در خصوص انجام جراحی ACL در کودکان این است که خطر ایجاد اختلالات رشد در کودکان در حال رشد وجود دارد. مشکلات صفحه رشد در اثر جراحی ACL به طور بالقوه می تواند منجر به بسته شدن زودرس صفحه رشد یا ناهنجاری های الاینمنت شود.

با این حال ، تحقیقات اخیر نشان می دهد که در صورت عدم ترمیم رباط صلیبی قدامی ، خطر بروز مشکلات صفحه رشد بسیار کمتر از خطر آسیب دائمی زانو است.

بهترین فرد برای مشورت در مورد این که آیا بازسازی رباط صلیبی قدامی برای شما مناسب است یا خیر ، جراح زانو است.

 

چگونه می توان از آسیب رباط صلیبی قدامی جلوگیری کرد؟

در تحقیقات اخیر، پیشگیری از آسیب رباط متقاطع قدامی، به ویژه پیشگیری از پارگی رباط صلیبی قدامی در ورزشکاران زن مورد توجه قرار گرفته است. نظریه های متعددی ارائه شده است که توضیح می دهند چرا برخی افراد دچار پارگی رباط صلیبی قدامی می شوند و چگونه می توان از این امر جلوگیری كرد.

تحقیقات کنونی به منظور پیشگیری از پارگی رباط صلیبی قدامی، بر تمرینات عصبی-عضلانی متمرکز شده است. درست همانطور که بیماران بازسازی رباط متقاطع قدامی بعد از عمل گسترده برای بازیابی قدرت ، تعادل و چابکی خود فیزیوتراپی انجام می دهند، تمرینات مشابهی نیز وجود دارد که می تواند در وهله اول به پیشگیری از پارگی رباط صلیبی قدامی کمک کند. برای مشاوره بیشتر ، لطفاً با فیزیوتراپیست ورزشی ما در این لینک تماس حاصل نمایید.

 

بازگشت به ورزش با آسیب رباط صلیبی قدامی

ورزشکاران معمولاً هنگامی که صدمات رباط صلیبی قدامی را متحمل می شوند ، حتی در صورت جراحی بازسازی نیز دچار مشکلات خاصی در هنگام بازگشت به ورزش می شوند.

محققان دریافته اند که شانس بازگشت به ورزش، پس از آسیب رباط متقاطع قدامی تنها با انجام این دو مورد افزایش می یابد:

  • جراحی بازسازی ACL
  • توانبخشی فیزیوتراپی شدید بعد از عمل

برای اطلاعات بیشتر ، لطفاً از جراح زانو یا فیزیوتراپیست ورزشی خود مشاوره بگیرید. اما چنانچه موفق نبوده اید پزشک مورد نظر خود را بیابید، به این صفحه مراجعه کنید.

کاربر عزیز، امیدواریم این اطلاعات توانسته باشد به شما در درمان بیماری تان کمک کرده باشد و هر چه زود تر، مجددا سلامتی خود را به دست آورید.

شاد و تندرست باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع:

physioworks

verywellhealth

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا