آرتریت روماتوئید چه ارتباطی با مشکلات کلیوی دارد؟

آرتریت روماتوئید چه ارتباطی با مشکلات کلیوی دارد؟

آرتریت روماتوئید چه ارتباطی با مشکلات کلیوی دارد؟

آرتریت روماتوئید خطر ابتلا به بیماری بالقوه خطرناک کلیه را افزایش می دهد.

آرتریت روماتوئید (RA) دارای پیامدهای بسیاری برای سلامتی است. و شواهد نشان می دهد که یکی از عوارض آن ابتلا به بیماری کلیوی است. بیماری های کلیوی نیز احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. همچنین افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید دو برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر متوسط ​​بیماری قلبی – عروقی هستند که می تواند مشکلات جدی را به همراه داشته باشد.

 

آرتریت روماتوئید چگونه  کلیه را تحت تاثیر قرار می دهد؟

آرتریت روماتوئید چگونه کلیه را تحت تاثیر قرار می دهد؟

طبق یک مطالعه در مایو کلینیک در سال  2014، یک نفر از هر 4 نفر بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید احتمال دارد به بیماری کلیوی مبتلا شود.  این آمار در افرادی که آرتروز ندارند یک به پنج می باشد.

یک نوع از مشکلات کلیوی در افراد مبتلا به آرتروز طولانی مدت ، آمیلوئیدوز است.   در این بیماری یک نوع خاص از پروتئین ذخیره می شود و بیمار را در معرض نارسایی کلیه قرار می دهد.

بیماران  مبتلا به آرتریت همچنین ممکن است دچار انواع دیگری از بیماری های کلیوی باشند. اگر چه نوع دقیق همیشه مشخص نیست.  یک متخصص نفرورولوژِیست  در کلینیک Mayo می گوید : “اکثر بیماران مبتلا به آرتروز و بیماری مزمن کلیه حاضر به گرفتن بیوپسی از کلیه نیستند.” در میان بیمارانی که بیوپسی کرده اند ، انواع بیماری های کلیوی یافت می شود. از جمله آمیلوئیدوز، گلومرولونفریت غشایی [تولید مواد ایمنی درون کلیه] و سایر بیماری های گلومرولی [ رگ های خونی کوچک که بر روی فیلترهای کوچک در کلیه ها تاثیر می گذارد] .

کارشناسان ما معتقدند که آرتریت روماتوئید ممکن است خطر ابتلا به بیماری کلیه را به دو روش اصلی افزایش دهد.

 

التهاب

دکتر ماتسون می گوید: “ما فکر می کنیم این التهاب ناشی از بیماری آرتریت روماتوئید به اختلال عملکرد کلیه کمک می کند. “درست مثل افزایش خطر بیماری قلبی به دلیل اینکه التهاب روی رگ های خونی شما اثر می گذارد ، همین امر برای رگ های خونی در کلیه شما نیز صدق می کند.”

 

اثر داروهای آرتریت روماتوئید بر کلیه ها

اثر داروهای آرتریت روماتوئید بر کلیه ها

بسیاری از داروهایی که برای بیماری آرتریت تجویز می شود به طور مستقیم برای کلیه ها خطرناک نیست. اما اگر عملکرد کلیه  قبل از مصرف این داروها کاهش پیدا کرده باشد ، بعضی از این داروها می توانند باعث مشکلات کلیوی بشوند.

 

NSAIDS داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه

دوزهای عادی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه (NSAIDS) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن معمولاً برای افراد نسبتاً سالم مشکل ساز نیستند. با این حال ، تمام NSAID ها جریان خون به کلیه ها را کاهش می دهند. که می تواند برای افراد مبتلا به کاهش عملکرد کلیه از جمله بسیاری از بیماران مسن تر خطرناک باشد.

 

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون باعث حفظ مایعات در بدن می شوند که می تواند فشار خون را افزایش دهد.   با گذشت زمان  این عارضه می تواند بیماری کلیوی را تشدید کند.

 

متوترکسات

این دارو از طریق کلیه ها حذف می شود. اگر کلیه های شما به خوبی کار نمی کند و شما مجبور به استفاده از داروی متوترکسات هستید ، ممکن است دارو در خون شما بافی بماند  و به طور بالقوه باعث افزایش دوز مصرف شود.

 

سیکلوسپورین

سیکلوسپورین دارویی قوی برای تقویت سیستم یمنی بدن است که برای درمان آرتروز تجویز می شود و ممکن است عملکرد کلیه را کاهش دهد. به گفته کالج آمریکایی روماتولوژی ، حدود نیمی از بیماران در طی مصرف سیکلوسپورین در معرض ابتلا به مشکلات کلیوی خفیف هستند. و ممکن است نیاز به تنظیم دوز یا قطع دارو داشته باشند. عملکرد کلیه معمولاً پس از متوقف شدن دارو بهبود می یابد.

 

علائم بیماری کلیوی در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید

علائم بیماری کلیوی در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید

در اغلب افراد علائم بیماری کلیوی تا زمانی که بیماری پیشرفت نکند ، دیده نمی شود. برخی از علائم بیماری کلیوی مانند خستگی و از دست دادن اشتها ، شبیه به علائم روماتیسم است. همیشه در مورد علائم جدید یا بدتر شدن علائم خود به پزشک خود اطلاع بدهید.

علائم بیماری پیشرفته کلیه عبارتند از:

  • کاهش اشتها ،
  • خستگی ،
  • خارش پوست یا تیره شدن پوست ،
  • گرفتگی عضلات (به خصوص در شب) ،
  • پف آلودگی در اطراف چشم ،
  • تنگی نفس ،
  • ورم پاها و مچ پا ،
  • مشکل تمرکز ،
  • مشکل خواب ،
  • تکرر ادرار .

 

تعیین خطر ابتلا به بیماری کلیه

دستورالعمل های رسمی برای اینکه چگونه بیماران مبتلا به آرتروز باید برای بیماری کلیوی مورد آزمایش قرار گیرند وجود ندارد.  آزمایش ساده خون و ادرار می تواند تعیین کند که کلیه های شما چگونه کار می کنند.

اگر شما یکی از شرایط زیر را دارا هستید ، احتمال بیشتری وجود دارد که به بیماری کلیوی مبتلا بشوید :

  • دیابت ،
  • سابقه خانوادگی بیماری کلیوی ،
  • بیماری قلبی ،
  • فشار خون بالا ،
  • کلسترول بالا .

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، آمریکایی های آفریقایی تبار حدود 3.5 برابر بیشتر از سایرین به بیماری دیابت مبتلا هستند.

 

مراقبت از کلیه در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید

مراقبت از کلیه در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید

اگر آرتریت روماتوئید دارید ، می توانید کلیه های خود را از راه های مختلف محافظت کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که بیماری آرتریت شما به خوبی کنترل می شود. هر چه التهاب بیشتر  شود ، باید از کلیه های خود بیشتر محافظت کنید.
  • با پزشک خود در باره تمام داروهای مصرفی خود صحبت کنید. اگر مشکلات کلیوی دارید ، پزشک ممکن است دوز داروهای خاصی را کاهش دهد. مصرف داروهای NSAIDS ضد التهاب غیر استروئیدی  به طور کلی برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی توصیه نمی شود.
  • به صورت منظم آزمایش بدهید. دکتر میلر می گوید: “مهم است بدانیم که آیا عملکرد کلیه شما طبیعی است یا خیر.”  فرکانس آزمایش خون و ادرار بستگی دارد به داروهایی که شما مصرف می کنید و سایر بیماری هایی که به آنها مبتلا هستید.
  • فشار خون و کلسترول خود را کنترل کنید. افراد مبتلا به فشار خون بالا و کلسترول بالا بیشتر به بیماری کلیوی مبتلا می شوند.
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید. دکتر ماتسون می گوید: “نوشیدن آب به میزان کافی واقعاً برای عملکرد کلیه ها مفید است. بسیاری از مردم به اندازه کافی آب نمی نوشند.
  • مراقبت میزان نمک مصرفی خود باشید. خوردن بیش از حد نمک ممکن است به بالا رفتن  فشار خون کمک کند که برای کلیه ها خطرناک است.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]پزشکان متخصص مغز و اعصاب در کلینیک شایگان مهر روش های خاصی برای درمان آرتریت روماتوئید و مشکلات مرتبط به آن به بیماران ارائه می دهند که باعث شده بیماران به سرعت روند بهبودی را طی کنند. شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک های ما درمان خود را شروع کنید. [/box]

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]برای تماس با کلینیک شایگان مهر اینجا کلیک کنید.[/box]

 

 

بارگذاری پرونده‌ها

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا