اختلالات راستا و بدشکلی ( دفورمیتی ) در اسکلت بدن

اختلالات راستا و بدشکلی در اسکلت بدن

یکی از مشکلات شایع در جوامع کنونی بشری اختلالات در راستای اسکلت بدن می باشد، که معمولا از سنین پایین و یا مادرزادی شروع می شود و در صورت عدم درمان صحیح و به موقع، سیر پیشرونده دارد و در آینده باعث عوارضی همچون درد و آرتروز در قسمت دچار بد شکلی می شود.

در سالهای اخیر در کشور ما (در نسل های جدیدتر و مخصوصا در دختر خانم ها) این قبیل اختلات بیشتر و شدیدتر از نسل های قبل تر دیده می شوند.

این اختلالات در شروع ایجاد ،ممکن است مادرزادی باشند ، و یا ممکن است در اثر عواملی همچون بی تحرکی ،چاقی، ضعف برخی عضلات خاص، وضعیت های نامناسب بدن در حین کار ،عوامل تغذیه ای (مثل کمبود ویتامین دی و کلسیم و املاح دیگر) ، برخی بیماریهای هورمونی و … ، ایجاد و یا تشدید شوند و باعث ایجاد بدشکلی ظاهری و مشکلات جدی تر برای فرد شوند.

عمده اختلالات ساختاری شامل موارد زیر می باشد:

۱) دفورمیتی ها (بد شکلی ها)ی گردن ،کمر (افزایش تقعر یا لوردوز، افزایش تحدب یا قوزی و یا کیفوز، انحنای طرفی کمر یا اسکولیوز ) که می توانند مادرزادی باشند و بدون درمان به موقع پیشرفت کنند.

عادت نشستن غلط

2) دفورمیتی های شانه که عمدتا غیر مادرزادی می باشند و در صورت عدم درمان، پیشرونده می باشند و باعث دردهای آزار دهنده و به هم خوردن شکل ظاهری فرد می شود.( مثل شانه گرد و به جلو آمده که معمولا با اختلات دیگر سر و گردن مثل موقعیت جلو آمده سر همراهی دارد

تصویری از بدشکلی شانه در یک خانم

۳) دفورمیتی های(عمدتا مادرزادی) لگن و زانو که به مرور زمان در اثر عدم درمان مناسب تشدید می شود. (چرخش لگن و استخوان ران یا آنتی ورژن ، زانوی ضربدری یا ژنو والگوس،زانوی پرانتزی یا ژنو واروس )

پای ضربدری و پای پرانتزی

۴) دفورمیتی های پا شامل چرخش به داخل و خارج پا (سوپینیشن و پرونیشن) که در صورت عدم درمان میتوانند باعث تحت تاثیر گرفتن مناطق بالاتر بدن مثل کمر ،لگن و زانو شوند.

اختلالات ذکر شده در صورت عدم درمان به موقع (مخصوصا در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی) علاوه بر بد شکلی ظاهری، بصورت پیشرونده باعث درد و ناراحتی برای فرد می شوند.

در برخی از اختلالات ذکر شده (بخصوص در موارد مادرزادی و شدید و نیز مواردی که در اثر بی توجهی و عدم درمان مناسب،این اختلالات پیشرفت کرده اند) ممکن است که به درمان جراحی نیاز باشد.

در بسیاری از اختلالات ذکر شده با روشهای غیر جراحی؛ به موقع و مناسب؛ می توان از پیشرفت آنها پشگیری نمود.

برخورد غیر جراحی شامل بررسی کامل آزمایشگاهی و رفع نقایص موجود و رد برخی بیماریهای همراه ، اصلاح علل زمینه ای مکانیکال ،شغلی و عادتی و سپس درمان مشکل موجود (دارویی ،بریس ،فیزیوتراپی ) می باشد.

برای ارزیابی و اطلاع از چگونگی پاسچر بدنی خود حتما به فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

فیزیوتراپی تخصصی اساس درمان غیر جراحی می باشد.

درمان بی خوابی

3 دیدگاه دربارهٔ «اختلالات راستا و بدشکلی ( دفورمیتی ) در اسکلت بدن»

    1. فرزانه جعفری

      سلام دوست عزیز با مرکز تخصصی فیزیوتراپی و توانبخشی شایگان مهر تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  1. سلام. من 17 سالمه و پایین تنه م بزرگه نسبت به بدنم و جنسیتم باید به چه دکتری برم؟ لطفا دقیق بگین. از

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا