فتق دیسک بین مهره ای

فتق دیسک بین مهره ای
فتق دیسک بین مهره ای

فتق دیسک بین مهره ای

هر دیسک شامل دو قسمت است:

بخش مرکزی: هسته دیسک که میزان آب بیشتری نسبت به الیاف کلاژن اطراف دارد نوکلئوس پالپوزوس نامیده می شود.دیسک ها در طول روز آب خود را از دست می دهند و با استراحت به حالت اولیه باز می گردند.

بخش محیطی: این قسمت، هسته را احاطه کرده و حلقه فیبری نامیده می شود.خاصیت ارتجاعی دیسک بستگی به میزان آب هسته و سالم بودن حلقه آن دارد .فشارهای وارده به بخش محیطی اعمال می شود.

آزاد شدن بخش مرکزی دیسک از بخش محیطی آن باعث فشار بر روی ریشه های عصبی و ایجاد علائم بالینی می شود که به آن فتق دیسک بین مهره ای می گویند.

دیسک بین مهره ای بصورت بالشتک یا صفحه ای بین دوجسم مهره در ستون فقرات قرار می گیرد و جذب کننده فشار هایی است که به ستون مهره ها وارد می شود.

این عناصر در هنگام اعمال فشار تغییر شکل می دهند.با افزایش سن دیسک ضعیف و آسیب پذیرتر می شود.

چه عللی فتق دیسک را سبب می شوند؟

با اینکه یک ضربه شدید خارجی می تواند آسیب به دیسک را در پی داشته باشد اما با گذشت زمان و افزایش سن احتمال بروز این مشکل افزایش می یابد.با بالا رفتن سن آب درون دیسک ها کم شده و در برابر شکستگی آسیب پذیر تر می شوند.

هم چنین فعالیت هایی مانند لیز خوردن روی یخ، الگوی اشتباه بلند کردن اجسام و کشیدگی بیس از حد هنگام ورزش می تواند باعث آسیب به دیسک شود.

عواملی مانند

وزن زیاد

شغل طاقت فرسا و پرفشار

ژنتیک

از جمله فاکتورهایی هستند که میزان خطر فتق دیسک را افزایش می دهند.

درمان

فتق دیسک بین مهره ای
فتق دیسک بین مهره ای

انتخاب روش درمانی و انجام جراحی یا عدم انتخاب آن به میزان شدت علائم بستگی دارد.

تزریق کورتون: تزریق به داخل کانال نخاعی یا نزدیک عصب نخاعی آن می تواند فتق دیسک را درمان کند.این دارو باعث کاهش ورم و التهاب ناحیه شده و فشار  وارده بر ریشه های عصبی را کاهش می دهد.

اوزون درمانی: این روش درمانی با حداقل تهاجم برای فتق و پارگی دیسک است.اوزون به داخل دیسک آسیب دیده تزریق می شود و به علت فعال بودن اتم اکسیژن موجود در اوزون و اتصال آن با پیوندهای مولکولی ژله درون دیسک ، مولکول ها شکسته شده و آب خود را از دست می دهند و فشار از ریشه عصبی برداشته می شود.

اوزون درمانی باعث کاهش التهاب و افزایش اکسیژن رسانی به بافت های بیمار برای ترمیم آنها می شود.

دارو درمانی : اگرچه دارو درمانی به درمان فتق دیسک کمکی نمی کند اما التهاب و درد را کاهش داده و زمینه ای فراهم می کند تا فرد یک برنامه ورزشی را برای تقویت ماهیچه های شکم و کمر شروع کند.پزشک ممکن است هر یک از داروهای زیر را تجویز کند:

  • داروهای مسکن درد مانند استامینوفن
  • داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن
  • داروهای خواب آور
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای شل کننده عضلانی
فتق دیسک بین مهره ای
فتق دیسک بین مهره ای

عمل بسته دیسک با لیزر :یکی از راه های درمانی کم تهاجم برای کاهش فشار دیسک ، لیزر درمانی است.درمان دیسک کمر با لیزر یک روش جایگزین جالب توجه است زیرا؛ دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد و فرد می تواند به راحتی به زندگی روزمره خود برسد.

لیزر تراپی باعث کاهش فشار داخل دیسک و جمع شدن دیسک به سمت مرکز می شود بنابراین منجربه کاهش فشردگی ریشه عصب و تسکین درد می شود .در درمان لیزری دیسک انرژی لیزر سبب می شود آب مرکزی دیسک تبخیر شود .این ساختار باعث محدود کردن میزان جذب آب شده و کاهش قطعی فشار دیسک را در پی دارد.

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا