آرتریت روماتوئید احتمال حمله قلبی را بالا می برد!

آرتریت روماتوئید احتمال حمله قلبی را بالا می برد!

آرتریت روماتوئید احتمال حمله قلبی را بالا می برد!

آرتریت روماتوئید و بیماری قلبی

چرا افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی هستند؟

آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی است که بر روی مفاصل تأثیر می گذارد.  مبتلا بودن به بیماری های التهابی مانند استئوآرتریت  (OA)، به خصوص آرتریت روماتوئید  (RA) ، نقرس و لوپوس شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار می دهد.

بیماری های قلبی شامل حمله قلبی ، سکته قلبی ، فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان قلب نامنظم) ، فشار خون بالا ، نارسایی قلبی و آترواسکلروز (تشکیل پلاک در شریان ها) است.

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند. طبق نظرسنجی سال 2011 از 24 مطالعه مربوط به مرگ و میر ، بیش از 50 درصد مرگ و میرها در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید ناشی از بیماری های قلبی – عروقی است.

افراد مبتلا به نقرس نیز بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی و مرگ ناشی از بیماری قلبی – عروقی قرار دارند. بالا بودن سطح اسید اوریک  که سبب بیماری نقرس می شود ،  به 44٪ افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا مرتبط است.

مردان مبتلا به آرترزو حتی اگر فقط یک انشگت آنها به آرتروز مبتلا باشد ،  42٪ بیشتر از افرادی که به آرتروز مبتلا نیستند ، ممکن است به بیماری های قلبی – عروقی دچار شوند. زنان مبتلا به آرتروز نیز  26٪ بیشتر از سایرین در معرض خطر این بیماری قرار دارند.  اضافه وزن نیز این عارضه را تشدید می کند.

 

چرا وقتی که شما آرتریت روماتوئید دارید ، خطر ابتلا به بیماری قلبی افزایش می یابد؟

افراد مبتلا به آرتریت التهابی مثل آرتروز ، لوپوس و آرتریت روماتوئید به بیماری های قلبی مبتلا می شوند.

التهاب مزمن

هر گونه التهابی بدون در نظر گرفتن منشاء آن  یک عامل خطر برای بیماری های قلبی است.  بنابراین تعجب آور نیست که افراد مبتلا به آرتریت التهابی مثل آرتروز ، لوپوس و آرتریت روماتوئید به بیماری های قلبی مبتلا می شوند.

دکتر گیلز می گوید سلول های التهابی وارد دیواره رگ های خونی وارد می شوند که سیتوکین ها در آنها تولید می شوند.  سیتوکسین ها پروتئین های سیستم ایمنی بدن هستند که التهاب بیشتری را ایجاد می کنند. سپس سیتوکین ها سلول های التهابی بیشتری را جذب می کنند و این روند به همین صورت ادامه پیدا می کند.

التهاب همچنین دیواره های خونی را تغییر می دهد و پلاک های ذخیره شده را بیشتر در معرض پارگی قرار می دهد. یک پارگی در دیواره رگ ها می تواند یک حمله قلبی را ایجاد کند.

این خطر فقط به افراد مبتلا به آرتریت التهابی محدود نمی شود. اما آسیب ناشی از آن می تواند باعث التهاب شود که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

البته همانطور که در یک بررسی آرتروز و روماتیسمی 2011 نشان داده شده است ،  بیماران  مبتلا به آرتریت روماتوئید باید پیش از اینکه التهاب خطر ابتلا به آترواسکلروز را افزایش دهد ، سطح بالایی از التهاب و سایر عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا یا دیابت داشته باشند.  با توجه به این شواهد شما باید  به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی نه تنها التهاب را کاهش دهید ، بلکه عوامل خطر ساز شایع مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی های بالا و سیگار کشیدن را نیز  بررسی کنید

 

عوامل مؤثر در بروز بیماری های قلبی در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید 

عوامل مؤثر در بروز بیماری های قلبی در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید

به گفته انجمن قلب آمریکا شش فاکتور خطر مستقل برای بیماری قلبی وجود دارد که می توانید آنها را تغییر دهید یا کنترل کنید :

  • سیگار کشیدن ،
  • کلسترول بالا ،
  • فشار خون بالا ،
  • عدم فعالیت ،
  • چاقی ،
  • دیابت.

 

این فاکتورها با آرتریت روماتوئید مرتبط هستند. با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری بیماری  (CDC) افراد مبتلا به آرتریت  52٪  مبتلا به دیابت ، 53٪ مبتلا به فشار خون بالا ، 66٪  اضافه وزن  و حدود 20٪ از افراد مبتلا به آرتریت سیگاری می باشند.   طبق یک نظرسنجی هر یک نفر از هر چهار فرد بزرگسال مبتلا به یکی از انواع آرتریت به بیماری قلبی نیز مبتلا می باشد.

سیگار کشیدن فشار خون را افزایش می دهد ، ورزش را سخت تر می کند. همچنین HDL یا کلسترول خوب را کاهش می دهد و باعث افزایش حجم پلاک در شریان ها می شود. سینتیا کراسون محقق Mayo Clinic  می گوید: “سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

“بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که سیگار نکشید.”

 

تأثیر رژیم غذایی و ورزش

رژیم غذایی و ورزش می تواند به کاهش وزن ، کاهش فشار خون و کلسترول کمک کند و دیابت را کنترل کند. ورزش کردن  می تواند به خصوص برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید که دارای اضافه وزن یا چاق هستند دشوار باشد.

این یک چرخه حیرت انگیز است : شما در معرض درد هستید ، بنابراین ورزش نمی کنید و اگر ورزش نکنید بدان معنی است که مفاصل شما بیشتر صدمه می بیند.  این می تواند منجر به یک شیوه زندگی بی تحرک شود که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. اما شما می توانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را با رعایت  یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی کاهش دهید.

 

داروها

مزایا و عوارض داروهای آرتروز برای قلب

عجیب تر از همه این است که برخی از داروهایی که به کنترل آرتروز کمک می کنند می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی  را افزایش دهند.  بعضی از داروهای آرتروز نیز این خطر را کاهش می دهند.

 

داروهای درمان کننده آرتریت روماتوئید  که ممکن است به قلب آسیب برسانند

توسیلی زوماب  (Actemra) .  این داروی آرتریت روماتوئید در ژانویه 2010 توسط  FDA تأیید شده است.  این دارو باعث افزایش سطح کلسترول می شود ، بنابراین کلسترول افرادی که این دارو را مصرف می کنند باید به طور مرتب بررسی شود.   و اگر کلسترول بالا باشد ، داروهای استاتین تجویز می شود.

 

پردنیزولون.  این کورتیکواستروئید که معمولاً برای کنترل التهاب استفاده می شود ممکن است به طرز عجیبی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. پیتر گریسون ، متخصص روماتولوژی مرکز پزشکی بوستون می گوید: ” پردنیزولون می تواند سبب بدتر شدن فشار خون شود.” دکتر گریسون می گوید: “مصرف کورتیکواستروئید باعث احتباس مایعات در بدن شده و وزن شما را افزایش می دهد. این امر باعث می شود که  خطر ابتلا به بیماری های قلبی حتی در هنگام کاهش التهاب افزایش یابد.”

اما از آنجا که استروئیدها اثرات باور نکردنی در کاهش التهاب دارند ، همیشه سعی کنید حداقل دوز استروئید را مصرف کنید.  بنابراین هدف این است که مزایای پردنیزولون را در مقابله با درد و عملکرد   زیان آور آن بر روی قلب متعادل کنید.

 

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)  این خبر جدیدی نیست که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می توانند بر روی قلب اثر بگذارند. دکتر گریسون می گوید: “علت آنکه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی  NSAID ها و مهارکننده های COX-2 باعث افزایش خطر هستند ، کاملا مشخص نیست.” “به نظر میرسد این داروها تأثیرات زیان آوری بر توانایی بدن برای باز نگه داشتن رگ های خونی داشته باشند  و باعث افزایش فشار خون می شوند.

اما داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی همچنین تآثیرات مثبتی بر روی درد دارند. در این مورد نیز شما باید مزایای بالقوه و خطرات آنها را در نظرداشته باشید. ”

 

داروهای درمان کننده آرتریت روماتوئید  که ممکن است برای سلامت قلب مفید باشند

مهار کننده فاکتور نكروز توموری آلفا.

 

متوتروکسات. این داروی ضد رماتیسم  (MDARD) اغلب اولین دارویی است که برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید تجویز می شود.  خطر ابتلا به بیماری قلبی در افراد مبتلا به آرتروز که متوتروکسات مصرف می کنند ،  کاهش می یابد.  متوتروکسات احتمالاً می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را با کاهش میزان پلاک در شریان ها کاهش دهد.

 

هیدروکسی کلروکین (Plaquenil)    هیدروکسی کلروکین باعث بهبود عوامل خطر بیماری قلبی مانند قند خون و میزان کلسترول می شود. دکتر گریسون معتقد است که این دارو به طور مستقیم با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ارتباط ندارد.

 

ممکن است به نظر  بسیار ناعادلانه برسد که فردی که به آرتریت مبتلا است باید نگران قلب خود نیز باشد.  بهترین روش ، مراقبت از خود است.  یعنی مراقبت از قلب و آرتریت که با رعایت رژیم غذایی ، ورزش و نکشیدن سیگار می توانید آن را انجام دهید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک مبنع 

 

 

درمان بی خوابی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا